ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SAS ska spara tre miljarder

Josefin Svenberg · 12 Nov 2012
Uppdaterad 12 Nov 2012
Ödesdag för SAS: 1000 kan få gå

Ödesdag för SAS: 1000 kan få gå


Lönesänkningar, nya kollektivavtal och försäljning av bolag. Så ska krisande SAS spara tre miljarder kronor, enligt planen som precis presenterats. Men frågan är om det räcker. Utan en ny offensiv klarar sig bolaget max två år, enligt en flygexpert.

klar

Artikellänk är kopierad

Klockan 08 presenterade det sargade flygbolaget SAS sin försenade delårsrapport och en plan för att spara tre miljarder kronor. SAS planerar att spara genom att bland annat sänka lönerna. SAS ska också sälja marktjänsten och det norska regionala flygbolaget Wideröe. SAS har också nått en överenskommelse med långivarna som innebär att de befintliga krediterna på 3,1 miljarder ökar till 3,5 miljarder kronor och förlängs till sista mars 2015.

Låneuppgörelsen har gjorts med sju långivare. Och SAS huvudägare, norska, danska och svenska staten samt Wallenbergsfären, är med i låneuppgörelsen.

Den svenska staten skjuter inte till några pengar.

"Kreditfaciliteten är ett lånelöfte och inte ett tillskott av kapital", skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Regeringen vill hitta en ny ägare till det krisdrabbade flygbolaget.

"Regeringens ambition är fortsatt att hitta en annan ägare till SAS. Den nya affärsplanen gör SAS mer attraktivt för en potentiell köpare, och ökar därmed möjligheterna för staten att minska ägandet i bolaget", enligt pressmeddelandet.

I ett uttalande från vd Rickard Gustafson ställer han ultimativa krav till facken.

"Detta är vårt "final call", om vi ska finnas kvar. Vi har fått denna sista chans att starta om och genomföra dessa fundamentala förändringar. Jag vet att vi kräver mycket av våra medarbetare, men det finns ingen annan väg. Jag hoppas att våra lojala och dedikerade medarbetare har viljan att kämpa för att SAS ska överleva och därmed säkra våra arbetsplatser", skriver han i ett pressmeddelande.

De anställda informeras i dag, enligt Rickard Gustafson.

SAS hoppas spara hälften av de tre miljarderna under det kommande räkenskapsåret. Dessutom ska de planerade försäljningarna inbringa tre miljarder kronor, hoppas SAS.

"En enhällig styrelse stödjer den framlagda planen och rekommenderar alla anställda att ställa sig bakom den", skriver SAS.

Enligt sparplanen ska SAS banta bort 800 tjänster. Det är något färre än de tusen som det har pratats om tidigare. Frågan är om det är tillräckligt. Jan Ohlsson som är chefredaktör på Travel Insider och som tidigare har jobbat på SAS, tror inte det.

– Det låter som lite väl lite. Förmodligen skulle de behöva avskeda ännu fler och sänka lönerna med 25 procent, men framför allt behövs ett offensivt åtgärdsprogram. I dag är SAS både inrikes, långdistans, charter, lågpris och så vidare – nu måste man bestämma sig för en väg att gå och satsa hundra procent på den, säger Jan Ohlsson.

Under helgen har konkursrykten florerat men Ohlsson tror inte att det är beskedet som SAS kommer att ge i dag, ”även om risken finns”.

– Inget av ryktena har handlat om en åtgärdsplan och det är illa. För utan en offensiv klarar de sig max ett till två år. Ska man boka en biljett i vinter eller vår är det nog ingen större risk, men jag skulle inte köpa en biljett till hösten, säger Jan Ohlsson.

Enligt uppgifter till Dagens Industri gav EU under söndagen klartecken till regeringarna i Sverige, Danmark och Norge att lämna statsgarantier till de banker som förnyar lån på 4,7 miljarder kronor till SAS. Finansmarknadsminister Peter Norman (M) ska personligen ha kontaktat bankernas styrelser för att förmå dem att gå med på förlängningarna.

Enligt Richard Björnelid, ekonomijournalist och flygexpert, står SAS inför flera stora utmaningar:

– Dels ska de börja betala 30 Airbus-plan som de har köpt, de skulle behöva förnya långdistansflottan, särskilt då konkurrenterna vässar sig hela tiden. Man räddas inte heller av någon fantastisk högkonjunktur helt plötsligt. Mycket måste gå vägen för SAS för att de ska klara det här.

Sämre villkor för anställda

Bankerna ska ha accepterat SAS sparplan som innebär att flygbolaget sparar tre miljarder kronor och säljer tillgångar för samma summa, enligt danska TV 2. Danska medier uppger även att 1 000 anställda ska sägas upp och att alla andra får lönesänkningar på 15 procent. Både bolaget och facket är mycket förtegna om hur planen ser ut.

– Vi ska bli ett mer effektivt bolag och mer kostnadseffetktivt, de olika delarna i den processen har vi inte gått ut med, säger Malin Selander, pressansvarig på SAS, till TT.

Ekonomijournalisten och flygexperten Richard Björnelid tror att eventuella uppsägningar kommer att ske på den administrativa sidan.

– Jag kan tänka mig att man centraliserar administ-rativa arbetsuppgifter till huvudkontoret i Stockholm. Men i första hand handlar det nog om kraftiga lönereduceringar och andra arbetsvillkor, som förtkortad semester och högre tak för antal arbetstimmar. 

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro