ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Satsning på fler väljare utan effekt

Ivica Celikovic · 29 Apr 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Valdeltagandet bland invandrare sjunker i val efter val. Men kommunen fortsätter med riktade satsningar som inte har någon effekt. Göteborgs stad har beviljats 750 000 kronor av justitiedepartementet för valinformation speciellt riktad till invandrare. Programmet har fått namnet Delaktiga Sverige och syftar till att bekämpa utanförskap. I invandrartäta Bergsjön satsas 175 000 kronor. Resten av pengarna ska bland annat läggas på olika informationsaktiviteter i de andra storstadsområdena – Norra Biskopsgården, Gårdsten och Hjällbo. Minst hälften av pengarna ska gå till föreningar.

BORTKASTADE PENGAR – I stort sett handlar det om satsningar som präglas av kortsiktighet. Mer eller mindre brukar detta upprepas inför varje val utan någon effekt, säger Anders Martinson som arbetar med Demokratiprojektet som drivs av Göteborgs stad. Flera undersökningar har konstaterat att den här typen av satsningar huvudsakligen brukar sluta som bortkastade pengar.

MER LÅNGSIKTIGHET KRÄVS År 2002 undersökte Göteborgs universitet på regeringens uppdrag valinformationen till invandrare. Enligt undersökningen har samtliga partier använt alldeles för mycket av de pengar de fått för på kortsiktig politisk reklam, i stället för långsiktiga åtgärder som nätverksbyggande. – Invandrare kan inte betraktas som en gemensam mörk massa. Lösningen skulle kunna vara att partierna satsar på att utveckla ett gemensamt samarbete under hela mandatperioden för att uppmuntra och stödja en dialog med olika invandrargrupper, påpekar Anders Martinson.

klar

Artikellänk är kopierad

Ivica Celikovic
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro