ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sätt en elskena vid motorvägen

Kristoffer Rengfors · 9 Jun 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Kan en elektrifiering av den tunga trafiken genomföras i Sverige? OBS! Bilden är ett montage.

Kan en elektrifiering av den tunga trafiken genomföras i Sverige? OBS! Bilden är ett montage. Foto: Gronmij


klar

Artikellänk är kopierad

Om den tunga trafiken elektrifieras kan förbrukningen av fossila bränslen minska med 35 procent. 15 miljarder för att elektrifiera sträckan mellan Göteborg, Malmö och Stockholm. Provbana kan byggas.

Sätt en elskena mitt i svenska motorvägar och låt lastbilar gå på el – likt spårvagnar. Det föreslås i en förstudie beställd av Transportstyrelsen och Energimyndigheten.

Enligt rapporter skulle som mest 35 procent av den nationella förbrukningen av fossila bränslen inom transportsektorn i Sverige försvinna om tungtrafik elektrifierades.– Jag triggas av den här diskussionen om att vi ska ha höghastighetståg i Sverige. Varför ska vi lägga räls för? Det är ju bara att sätta upp elledningar längs vägen, säger Harry Frank, adjungerad professor i innovationsteknik med inriktning mot elkraft- och energisystem vid Mälardalens högskola, och en av medförfattarna till studien.

Att elektrifiera sträckan mellan Göteborg, Malmö och Stockholm skulle enligt rapporten kosta 15 miljarder kronor vilket motsvarar ungefär 18 mil höghastighetståg.

Bland utmaningar nämns i rapporten att lastbilarnas ­kon­takt­arm måste kunna fällas in när trafiken ska passera genom viadukter och vissa tunnlar. – Det går att bygga en provbana i dag, sedan är det bara att konvertera befintliga fordon. Utmaningen är att under fart kunna haka på fordonen på elskenan, säger Harry Frank.

Scania positivt till att vägnätet elektrifieras

Scania är positivt till en elektrifiering av vägnätet. Men företaget vill undersöka möjligheten att i stället ha strömskenan i vägbanan, eller använda induktion.  – Grundidén är lysande men det finns ett antal sätt att göra det på. Vi gör ju lastbilar och bussar och har därför ganska bra koll på dem, och det finns ju knappt två som är lika höga. Så att ta ström uppifrån innebär vissa prob­lem, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för hybridsystemutveckling på Scania.

Inom 5–10 år bedömer Scania att de första ­väg­sträckorna kan elektrifieras.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro