ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Scanias nya sportbil – en vägtorped

Billy Andersson · 6 Jun 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

NYTÄNKT. Sveriges nya sportbil heter Scania Torped. Har en stor diesel-V 8 under huven, är tvåsitsig och har skapats hos lastbilstillverkaren i Södertälje. Ford Mustang ser närmast försynt ut i jämförelse. Torped är ett examensprojekt av Louise Temin, 27, på Umeå designhögskola. – Jag ville åt råheten i en Scania, förklarar hon. Louise Temin funderade på hur Scania skulle kunna uttrycka sitt varumärke, och sin starka V 8-motor, på ett nytt sätt och kom fram till en tuff sportbil med miljöprofil. V 8-motorn ska gå på miljödiesel. Hon utvecklade sin sportbil på Scania med Scanias designchef Kristofer Hansén som handledare. Som utgångspunkt hade hon muskelmonstret Dodge Viper, även det en sportbil med lastbilsmotor. – Jag tycker inte att Viper är snygg utan hade den bara som referens. Det är enklare än att han en snygg bil som grund, säger hon. Bilen är en roadster med enorm huv, profilerade hjulhus och en front som har visst släktskap med Audi. Vilket inte helt fel eftersom Scania delägs av Volkswagen som i sin tur äger Audi. Kopplingen till Audi är inte medveten, men Louise Temin påpekar att Audi har vunnit Le Mans med en bil som har diesel-V 8. På Scania tycker man att Torped är cool. Designchefen Krisofer Hansén säger att Louise Temin har tolkat Scanias inneboende värden på ett bra sätt. – Det är ingen blyg bil. Den har ett dynamiskt formspråk och är samtidigt kraftfull, säger han. I sin vision för bilen ser Louise Temin att Torped ska användas av Scania som ett sätt att lyfta fram varumärket och ge Scania ett nytt ansikte. Tänkta köpare är åkeriägare, lastbilschaufförer och alla bilförare som drömmer om många hästkrafter och en rå attityd. I dag finns bilen bara som skisser och nedskalad modell (se faktarutan). Kommer Scania att bygga någon fullskalemodell? – Chansen är väl ganska liten, säger Kristofer Hansén.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro