ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SD:s valstrategi: Vill locka röster från invandrare

Linnea Bergman · 6 Jul 2018
Uppdaterad 6 Jul 2018
Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof, gruppledaren Mattias Karlsson och kommunikationschef Joakim Wallerstein presenterade partiets valstrategi i Almedalen.

Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof, gruppledaren Mattias Karlsson och kommunikationschef Joakim Wallerstein presenterade partiets valstrategi i Almedalen. Foto: Linnea Johansson.


Sverigedemokraterna planerar att rikta in sig på invandrare och kvinnor inför höstens val. Partiet vill nu ta Socialdemokraternas plats i svensk politik.

klar

Artikellänk är kopierad

Restaurang Barbeque Gardens innergård är under Almedalsveckan omgiven av banners i blå toner. Här håller Sverigedemokraterna till under politikerveckan. Under fredagen presenterade partiet sin nya valstrategi.

Med drygt två månaderna kvar till valet kommer partiet främst rikta sig mot kvinnor och invandrare.

I dag är bara ungefär 25 procent av SD:s 30 000 medlemmar kvinnor.

Partiet kommer att lyfta frågor som rör trygghet för kvinnor och lag och ordning utsatta områden, samt bättre arbetsvillkor inom vård och omsorg.

– När det gäller situationen för personer med utländsk bakgrund kan vi se att politikerna svikit även dem under mandatperioden, säger partiets gruppledare Mattias Karlsson.

Sverigedemokraterna har minst fördubblat sitt väljarstöd de senaste fyra valen. I juni månads Yougovundersökningen, som görs på uppdrag av Metro, fick partiet 28,5 procent av väljarstödet och blev i den mätningen största parti. I andra opinionsmätningar ligger partiet för närvarande på runt 20 procents stöd.

– Vår definitiva målsättning nu är att bli Sveriges största parti det här valet och ta första steget mot att ersätta Socialdemokraterna som ledande folkrörelse, säger partiets gruppledare Mattias Karlsson.

Sverigedemokraterna meddelar även att de har ökat sin grupp för digital kommunikation och kommer att ha 30 anställda under valet. I nästa vecka kommer arbetet med den digitala valkampanjen starta.

Partiet har tidigare tagit fram 22 broschyer med partiets förslag som partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein själv beskriver som en ”vägg av text”

– Sverige befinner sig i ett seriöst läge. Då kan man inte tramsa med en massa slogans, sa Joakim Wallerstein under presskonferensen.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro