ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Se den kritiserade reklamfilmen: Sexuellt ofredande normaliseras”

Filip Häggberg · 13 Okt 2017
Uppdaterad 13 Okt 2017

I en reklamfilm för klädföretagets Calvin Kleins höstkollektion av underkläder berättar skådespelaren Kirsten Dunst om sin första kyss. Filmen får nu stark kritik för att normalisera övergrepp och sexuella ofredanden.

klar

Artikellänk är kopierad

Dunst berättar om hur en man, som hennes bästa kompis var kär i, plötsligt kysste skådespelaren och att hon blev upprörd efteråt.

Calvin Klein får nu stark kritik för filmen, framför allt i kommentarsfältet på Facebook där klädföretaget lade upp den.

”Normaliserande av övergrepp är själva definitionen av våldtäktskultur. Gräsligt!”, skriver en användare.

”En man kysser henne fast hon inte vill. Hon blir upprörd. Det framställs som romantiskt o fnissigt. Detta är fel. Det e inte okej.” och ”Väljer hädanefter nothing at all framför Calvin Klein. Fy för normalisering av övergrepp!” skriver två andra.

Annonsrådet reagerar också starkt på filmen. På sitt Instagram-konto skriver de bland annat att det är det ”bästa exemplet hittills på hur sexuellt ofredande normaliseras och romantiseras, paketeras i fnittring och snygg filmning”.

Reklamfilmen publicerades för första gången redan i april tidigare i år. Då som en kampanj för vårkollektionen av Calvin Kleins underkläder.

Nu har den alltså använts igen, för höstkollektionen.

Calvin Klein har inte svarat på kritiken offentligt, och har ännu inte återkommit när Metro sökt företaget.

LÄS MER
Massiv kritik mot Audis sexistiska reklam: Liknade kvinna med begagnad bil
klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro