ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Se upp för detta när du ska flyga

TT · 14 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

200 flygsajter bryter mot regler

klar

Artikellänk är kopierad

Av drygt 400 webbsajter som säljer flygbiljetter bryter drygt hälften mot EU:s regler.I Sverige kontrollerades 32 sajter, på 13 fann Konsumentverket brott mot lagen.Sverige är ett av 16 länder som inom ramen för EU:s konsumentnätverk CPC deltagit i kontrollen vars syfte varit att undersöka och komma till rätta med vilseledande marknadsföring inom den europeiska resebranschen.– De sviker konsumenterna och de snedvrider konkurrensen på marknaden, sade EU:s konsumentkommissionär Meglena Kuneva när hon presenterade det nedslående resultatet. -Att följa lagen är inte ett alternativ utan ett måste, konstaterade hon. Fel hos var tredjeI den svenska undersökningen hittades fel hos mer än vart tredje företag.Hos Golden Air och Gotlandsflyg finns otillåtna avtalsvillkor. De skriver att de inte under några omständigheter kan ansvara för kostnader som orsakas av försenade eller inställda flyg. Det bryter mot avtalsvillkorslagen.Och på 12 webbplatser, bland annat Ryanair, Travellinks och Flygvaruhuset, har verket funnit att kostnader i förväg lagts in i totalpriser, oftast försäkringar.Att baka in till exempel en försäkring i totalpriser handlar enligt Konsumentverket om negativ avtalsbindning vilket strider mot marknadsföringslagen.– Det vi gör nu är att skriva till bolagen och be dem upphöra med den här typen av marknadsföring, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket. Ändra praxisPå Ryanair uppfattar man inte att försäkringen är ett problem för passagerarna.-Eftersom 95 procent av passagerarna väljer att inte köpa reseförsäkringen kan vi inte se att det är något problem, säger Ryanairs Nordenchef Wilhelm Hamilton. -Det är mycket enkelt att tacka nej till den.I övriga Europa var det i första hand prisangivelser som kritiserades. Biljetter som angetts vara gratis påförs senare ett antal avgifter eller finns inte längre när konsumenterna vill utnyttja dem.Skillnaderna mellan resebolagen var stora. I Belgien kontrollerades 48 webbsidor och på 46 av dem noterades överträdelser mot konsumentlagstiftningen. På Cypern kollades 8 och i Österrike 20. Inga av dessa innehöll avvikelser.Samtliga kommer nu att kontaktas och ombes att komma med klargöranden eller ändra sin praxis. De som inte gör det kan förvänta sig lagliga åtgärder.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro