ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

hela denna artikel är en annons

Sex myter om elbilar

Metro · 8 Mar 2019
Uppdaterad 1 Apr 2019

Foto: Pexels och Unsplash


Är elbilar egentligen lika smutsiga som bensinbilar, har batterierna kort livslängd och klarar Sveriges elnät verkligen av en ökning av elbilar? Det florerar många myter om elbilar, men vad är egentligen sant?

klar

Artikellänk är kopierad

Myt 1: Elbilar är inte så miljövänliga som man kan tro eftersom att tillverkningen har stor miljöpåverkan.Utsläppen att tillverka en elbil är högre än att tillverka en bensin- eller dieselbil, men den högre miljöpåverkan under tillverkningen kompenseras mer än väl under användningsfasen. Det är ofta svårt att jämföra rakt av då det ofta saknas direkta jämförelser. För några år sedan undersökte tyska TüV en modell av ett välkänt tyskt bilmärke som då erbjöds både som elbil och bensin/diesel. Skillnaden visade sig vara stor när det gäller miljöpåverkan under bilens livscykel. De räknade ihop alla utsläpp, från tillverkning, 16 000 mils körning och till slut skrotning. Då visade det sig att den eldrivna bilen totalt hade 24 procent mindre koldioxidutsläpp än den bensindrivna – även om bilen laddats med smutsig europeisk elmix. I Sverige, där elen kommer från vatten-, vind och kärnkraft minskade utsläppen med hela 64 procent.

Myt 2: Elbilars räckvidd är inte tillräcklig.I dag byggs laddinfrastrukturen längs med vägar och annan publik laddning ut i snabb takt. Det finns fortfarande vita fläckar på kartan, men låt inte räckvidden på bilen hindra dig. Många av de elbilar som finns på marknaden har en räckvidd på 16–55 mil. Med tanke på att Transportstyrelsens siffror visar att nästan alla resor är under sex mil så är räckvidden för de allra flesta inte ett problem.

Myt 3: Elbilar fungerar sämre under vintern.Alla tester som gjorts visar på att vinterförhållanden påverkar räckvidden. Hur mycket påverkas såklart mycket av vilken elbil du kör och hur du kör den. En mycket viktig komponent är hur väl kylning och uppvärmning av batteriet – så att det kan hålla sig i ideal arbetstemperatur – fungerar. Desto enklare konstruktion, desto större skillnad. En fördel med elbilar är att de inte har några trögflytande oljor eller kylsystem som kan frysa sönder – elbilen startar oavsett temperatur utomhus. Dessutom har de flesta elbils-modeller en funktion så att du kan värma upp bilen innan det är dags att köra. Gör du det under tiden som bilen laddas värms bilen upp utan att det påverkar laddningen i batteriet.

Myt 4: Elbilar är mycket dyrare att köpa.Elbilen är dyrare i inköp men billigare i drift. Som privatperson tittar man ofta på själva inköpspriset, inte totalkostnaden. Batterikostnaden utgör fortfarande en stor del av priset, men med masstillverkning och bättre produktionsmetoder så sjunker priserna. Idag är det totalt sett billigare att köpa, äga och använda en ny elbil i mindre mellanklassen även om själva inköpspriset fortfarande är högre.

Myt 5: Det finns inget dåligt med elbilar.Ja, elbilar är bättre ur många aspekter. Men de har också en mörk baksida som inte går att blunda för. Kobolt är idag en huvudkomponent i elbilarnas batterier och många andra av våra älskade elektronikprylar – ja till och med i kosttillskott finns det. I Kongo-Kinshasa, som idag står för större delen av världsproduktionen, har man observerat brott mot mänskliga rättigheter och även barnarbete vid gruvbrytningen. Elbilsbatterierna står än så länge för en liten del av användningen av kobolt och batteriutvecklingen fortsätter. Redan idag har vissa tillverkare dramatiskt minskat mängden kobolt i batterierna. Kobolt finns även på andra håll i världen, exempelvis i Finland. Utvecklingen av batterier och system för att återvinna kobolt ur elektronik fortsätter samtidigt.

Myt 6: Kort livstid på batterierna.Batterierna på elbilar utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Och hittills har resultatet visat sig vara bra när det gäller livstid. En anledning till att livslängden på batterierna är längre till skillnad från våra mobiler är att många elbilar inte tillåter fullständig laddning utan visar sig vara fulladdade vid 95 procent. Livslängden på batterier varierar, men de mest avancerade på marknaden har visat sig hålla längre än bilens livslängd. Men vad händer när batteriet tappat för mycket kapacitet som bilbatteri? Då är det fortfarande i högsta grad användbart i andra roller, till exempel som energilager för väderberoende elproduktion. Därefter är det dags att ta tillvara på de värdefulla material som finns i de gamla batterierna för att producera nya batterier.

Läs mer om Fortums hållbarhetsarbete här.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro