ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sexpacket är en bonus

Petra Axlund-Stegman · 17 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Personliga tränaren Niclas Kruse visar en övning som kan stärka din bål – kroppens grund.

Personliga tränaren Niclas Kruse visar en övning som kan stärka din bål – kroppens grund. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Att ha en stark bål är viktigt både i vardagen och under dina träningspass. Om du får ett sexpack på köpet är det bara en trevlig bonus. Bålen kan jämföras med grunden i ett hus.

Träning den bästa försäkringen mot skador och värk. Och den viktigaste muskeln att stärka är de inre magmusklerna som fungerar som kroppens egen korsett. Har man svaga magmuskler är det lätt att man får problem och värk i bland annat ländryggen. – Bålen kan jämföras med grunden i ett hus, har du ingen grund blir det inget starkt hus, säger 

Niclas Kruse, personlig tränare och kettlebellsintruktör. – Vill man träna styrketräning är bålstyrkan avgörande för dina resultat, för att orka med tunga övningar och kunna bibehålla rätt teknik krävs det att du har starka magmuskler.

Man ska alltid träna bålen sist på sitt träningspass. Detta på grund av att man inte vill matta ut de muskler som ska hjälpa en att skydda ryggen. – I övningar som till exempel marklyft är magen jätteviktig, är den utmattad för att du kört situps innan inebär det en stor risk att du skadar dig, säger Niclas Kruse. 

Har man en stark bål får man dessutom en rak och fin hållning. Och detta leder i sin tur att man ger ett smalare intryck. Men platt mage får du dessvärre inte av att träna magen. För att musklerna ska synas måste du bränna fett. Däremot kan du forma magen genom att träna den, och med starka magmuskler orkar du hålla allt på plats.

Foto: Urban Brådhe

3 bålövningar

Stå på alla fyra, spänn magen och lyft vänster arm 45 grader rakt ut från kroppen och höger ben rakt bakåt. Håll fem till tio sekunder. Växla sedan till höger arm och vänster ben.

Stå med sidan mot en kabelmaskin. Greppa båda händerna i ett handtag.  Spänn magen och börja att vrida överkroppen utan att bäckenet följer med i rörelsen.

Luta dig med höften mot en pilatesboll och ha ett ben mot väggen och det andra rakt för bästa balans. Fäll kroppen åt sidan tills din överkropp är parallel med golvet och vänd sedan upp. Stanna då kroppen är rak (bild på övningen till höger).

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund-Stegman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro