ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sid 3/Stressmage

Stockholm andreas viklund · 9 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Hjälp! Semestern är över och vardagen kastar sig över oss med alla sina åtaganden. Vem har tid att tänka på kosten när man känner att man inte hinner med allt man förväntas göra? Samtidigt är mejerihyllorna fyllda av produkter som lovar att lugna en stressad mage. Enligt Icakurirens dietist Viveca Annelll finns det vissa saker man bör tänka på för att undvika så kallad stressmage. – Det är viktigt att man äter ordentliga huvudmåltider. Det klassiska felet är att man inte äter frukost, dricker mycket kaffe under förmiddagen och sedan äter lunch alldeles för snabbt. Att inta en ordentlig frukost och regelbundna måltider är grunden för att magen ska må bra. Viktigt med kosten Eduard Jonas, överläkare på Danderyds sjukhus, har ungefär samma uppfattning och tillägger att vad man stoppar i sig också är av stor betydelse. – Man bör hoppa över starkt kryddad, rökt och stekt mat. Istället är snäll kokt mat att föredra. Man vet även att rökning och alkohol, framför allt sprit, kan göra det värre. wNär bör man söka hjälp? ww– Vid kräkningar, viktmninskning eller blod i avföringen ska man söka sig til vårdcentral eller husläkare. Om det bara är en vanlig magkatarr eller stressmage finns det receptfria preparat att köpa på apoteket. Finns bot För den som har problem med orolig mage finns det i dag åtskilliga produkter i mejerihyllan som innehåller så kallad probiotika. Det handlar om bakterier som lugnar och balanserar magen och som motar bort elaka bakterier. – Vi har en massa bakterier i våra tarmar, ungefär ett kilo, säger Viveca Annell. Det finns både onda och goda. Bra mat gör att de goda bakterierna mår bättre och överlever längre. Vi behöver dessa bakterier, de är en stor del av vårt immunförsvar. Frågan är bara hur man ska hitta rätt bland alla dessa mejeriprodukter. När tidningen Icakuriren genomförde ett test av olika sorters fil, yoghurt och fruktdrycker visade det sig att bara hälften innehöll tillräckligt mycket bakterier för att överhuvudtaget ha någon effekt på hälsan. De flesta av oss vet dessutom inte skillnaden mellan bakterierna som beskrivs på förpackningarna. Viveca Annell håller med och säger att det är svårt att vara konsument, men tillägger att hon har ett tips. – Ett riktmärke är att köpa de som är dyrast. De innehåller i regel mest bra bakterier. Hon har även andra råd att ge till den som drabbats, eller som helt enkelt vill undvika en mage i uppror. – Ät mat som ger magen lite att jobba med, som är fiberrik. Frukt, grönsaker, fullkornsbröd - sådant som ger tarmarna lite att jobba med.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm andreas viklund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro