ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SIDAN 3: I form

Stockholm Ann Hagman · 30 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

SID 3: I form Stranden, hängmattan och solstolen. Det är många saker som lockar till slöa dagar under semestern. Men det är lättare än du tror att hålla formen även under ledigheten.

Nu är det semestertider och många fryser sina gymkort när de reser utomlands eller till sommarstugan. Men för den sakens skull behöver man inte sluta träna. - Det enklaste är väl att hålla igång sin konditionsträning, allt man behöver packa ner i resväskan är ett par bra joggingskor. Och platser att springa på är det oftast gott om, i skogen eller på stranden, säger Tina Leijonclou, personlig tränare på Sturebadet Haga. Andra bra konditionsformer som man kan ägna sig åt, och faktiskt ta med sig hela familjen, är att åka på cykelturer eller kajakutflykter. Vardagsmotionen lika viktigt när man är ledig, gå istället för att ta bilen och tag trapporna istället för hissen. Det är alltid bättre att röra på sig trettio minuter varje dag än att köra ett långt pass i veckan. - Har man nära till poolen, havet eller en sjö kan man simträna. Styrka kan vara lite svårare att träna om man inte har tillgång till ett gym men det gäller bara att ha lite fantasi. Två stenar eller vattenfyllda petflaskor blir ett par hantlar, man kan träna dips mot en nedfallen trädstam. Med ett gummiband kan man träna i stort sett hela kroppen och det tar ingen plats i packningen. - De klassiska övningarna som utfall, knäböj, armhävningar, situps och plankan kan man enkelt göra helt utan redskap, allt som behövs är den egna kroppsvikten, säger Tina Leijonclou. Har man tillgång till dvd-spelare eller dator dit man ska åka och fira semester är utbudet av träningsfilmer enormt. Det finns allt ifrån aerobics, yoga, pilates och rena styrkepass. - Eftersom att det är semester och man kanske vill vila kroppen kan man ta med sig cd-skivor med mental träning, ett perfekt sätt att träna samtidigt som man ligger i hängmattan. - Tidsbrist är den vanligaste ursäkten till att inte träna med under semestern är alla lediga, tänk bara på att ta det lugnt i början om du är otränad. Text: Petra Axlund

* Fem bra träningsredskap på semestern Joggingskor. Snabbt och enkelt, bara att snöra på och sticka iväg på en löprunda på stranden eller i skogen. Funkar såklart lika bra för power walks. Baddräkt. Simning är effektiv och skonsam träning. Ett dopp i havet eller poolen på morgonen är en perfekt början på dagen. Gummiband. Tar ingen plats och du kan träna allt ifrån rygg till ben och biceps. Hopfällbara gåstavar. Med gåstavar blir dina power walks ännu effektivare. Tänk på att inte bara gå och släpa på dem, använd dem med kraft och på samma sätt som om du åkte skidor. Träningsfilmer. Tryter motivationen och träningsglädjen kan det vara skönt med en film där någon skriker och pappar en lite.

* Veckans träning Pulsklocka. Konditionsträningen blir roligare med en pulsklocka. Den här från Silva har Steg-, distans och hastighetsmätare och tidtagning. Pris: 400 kronor.

Bra start. Frukosten är dagens viktigaste mål, packa ner nyttiga frukostbars i resväskan om hotellfrukosten är dålig. Morning Shine Breakfast Bars från Atkins kostar 11,90 styck. Ann Hagman

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Ann Hagman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro