ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sidan 6: Annie ska få det att låta om SVT

Stockholm Peter Lindholm · 28 Mar 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Namn: Annie Wegelius Yrke: TV-entrepenör. Ålder: 48 år. Familj: 4-årig dotter. Bor: Innerstan i Stockholm. Aktuell: Blir ny programdirektör för allmän-tv på SVT den 1 maj.

TV-veteranen Annie Wegelius blir blir ny programchef för SVT i vår. Hon är en mångsysslare inom branschen som hade samma titel redan 1986, då hon som 27-åring var med om att starta TV3:s sändingar. Nu blir det ett tuffare att göra tv-tittarna belåtna. Som chef för allmän-tv kommer hon att ansvara för såväl drama, kultur, samhälle, underhållning, dokumentär, barn och ungdom, livsåskådning, fakta och fritid som "on demand"-tjänster.

Varför ville SVT se dig som programdirektör? - De ville ha någon som kunde tv i ett lite bredare perspektiv - och det kan man väl säga att jag kan. Jag har tillbringat 25 år i och omkring tv-branschen, som programchef för TV3, haft ett produktionsbolag (Wegelius Television, red:s anm) i tre länder, drivit upp Sveriges första digitala nischkanal (K-world) och jobbat jättemycket med nya medier och omvärldsfrågor. Så det första var bredden, kunskapen och engagemanget, men jag tror också att det var viktigt att jag kommer med ett utifrånperspektiv.

Hur definierar du public service? - Det är ett knepigt uttryck. För mig är det glasklart vad det är. Till skillnad från kommersiell tv så har man ett uppdrag att göra tv och ägas av allmänheten, licensbetalarna. Det kan ibland se snarlikt ut, men det är två olika uppgifter. Kommersiell tv har som uppgift att leverera vinst till sina aktieägare. De kan göra bra faktaprogram, men det är inte public service, för det handlar väldigt mycket om hur man gör programmen, vad det är för ingredienser, attityd och vad man har för avsikt.

Är "Så ska det låta?", som du lanserade, public service? - Ja, men det hade kanske sett lite annorlunda ut i TV4.

Som ordförande för Stiftelsen det svenska tv-priset Kristallen ville du premiera andra måttstockar än tittarsiffror och budget. Men är det inte just höga tittarsiffror som SVT hoppas att du ska kunna skapa? - Nja, man ska inte se mig som någon sorts "ratings-frälsare" som ska vända på SVT:s vikande tittarunderlag. Hela digitaliseringsprocessen gör att det går åt andra hållet, hitsen kommer att blir färre och få färre tittare. Vi kommer att få ett oändligt utbud, där alla konkurrerar med alla. Med tv på websajterna blir det ett kompakt brus där public service ska försöka hitta sin linje och sitt sätt att nå ut. Men för SVT är det viktigare att ha en "must have" istället för till varje pris ha en "must see".

Men hur ska du locka tillbaka de unga tv-tittarna? SVT rankas ganska lågt av tv-tittare under 20 år. - Det är värre än så, det går ännu högre upp i åldrarna. Men jag tror det är oundvikligt, den yngre generationen söker sig liksom till världar, föräldrafria zoner, som de har för sig själva. Och de lägger dubbelt så mycket tid på webben än tv. Då får man fråga sig vad är det de söker, vad är det som är så magiskt med det? Jag har lagt ned mycket tid för att försöka förstå det, studerat Myspace, Youtube, Secodlife och allt vad de heter. När man som jag är 40 plus är det svårt att förstå, men jag ska försöka översätta den insikten till program som tilltalar målgruppen.

När tror du att tablåer och sändingstider kommer att förlora sin betydelse? - Det kommer nog alltid att finnas ett behov av struktur, att saker återkommer vid samma tidpunkt. Men allting pekar åt att vi går mot en "on demand"-värld, framför allt i de yngre målgrupperna. I Amerika är nu 40 procent av allt "prime time"-tittande (den tid på dygnet när flest människor tittar) "on demand"-tittande", vilket är en extremt snabb utveckling. .

Vad var det som gick snett för K-World, fiaskot som gick i graven 2002 med 700 miljoner i underskott? - Vi var tidiga. Vi var pionjärer både med digital-tv, som knappt fanns, och inom webbaserat lärande. Men när it-bubblan sprack så klippte de stora företagen sin utbildningsbudget ganska raskt och någon långsiktig överlevnadsstrategi fanns inte för vår affärsmodell.

Du drev företaget tillsammans med din Maria Borelius. Hon fick avgå som handelsminister efter åtta dagar, bland annat för att hon inte hade betalat sin tv-licens. Har du det? - Jag är faktiskt en så gedigen licensbetalare att jag betalat licens både i Sverige och Frankrike. I Sverige under alla år och i Frankrike i tio år.

Wegelius egenproducerade favoriter * "Så ska det låta" i är en ganska given grej. Ett litet obetydligt irländskt tv-program som jag direkt kände att vi kunde göra något bra av eftersom det är roligt att se artister göra det de är bra på istället för att se dem jaga spindlar i olika grottor. Premiär 1997. * "Alla möjliga jobb" i SVT. Ett program som handlade om att matcha jobbsökande med tillgängliga jobb i Sverige. Ingvar Oldsberg var programledare. 1996. * "I sommarnattens ljus". En musikdokumentär i TV4 som följde Rocktågets första turné 1991. * "Maj Fant". Talkshow i TV4, 1995.

Mindre stolt ögonblick * "Cluedo - en mordgåta", som leddes av Martin Timell, i TV4, 1996.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro