ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Silverfisken: Jag förstod direkt att det var briljant

Tomas Lundin · 21 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Snorkla i Stora barriärrevet och få 130 000 kronor i månaden. "Best Job In The World" föddes – och hade under några timmar fler nätbesökare än Facebook. Metrobloggaren Silverfisken är inblandad i drömkampanjen.Förra veckan var nyheten om  det lediga jobbet som verkade för bra för att vara sant en av de mest rapporterade nyheterna i världen.– Jag förstod med en gång jag hörde talas om idén att den var briljant. Den är så oerhört enkel och samtidigt helt perfekt för ändamålet, säger svenske Jonas "Silverfisken" Peterson, som jobbar på reklambyrån som tog fram kampanjen. Ändamålet var att skapa uppmärksamhet för kunden Tourism Queensland. Något man gjort med råge. När strömmen var som stridast hade man 2000 besökare på sajten – i sekunden.

För en relativt liten byrå i Brisbane, Australien, kan kampanjen trygga fler lukrativa reklamjobb i framtiden. Men då gäller det att komma på nya idéer som ingen tänkt på. – Just den här gången lämpade sig det här tillvägagångssättet. Men det betyder också att vi inte kan göra det igen. Folk är oerhört trendkänsliga och ser de en liknande kampanj igen kommer de inte att reagera lika starkt. Dessutom kommer inga tidningar eller nyhetskanaler att rapportera om det.

I dag är de mest framgångsrika kampanjerna inte de som sänds under dyrköpt reklamtid tid i tv.– Reklamfilmen som plattform för att få ut sitt budskap har förlorat sitt värde. Människor läser inte nyheter eller tittar på sina favoritserier på samma sätt som man gjorde för bara tre år sen. Som kommunikatörer måste vi anpassa oss till detta, annars gör vi inte vårt jobb.Din blogg är en av de mest lästa på Metrobloggen. Kan du berätta lite om ditt bloggande för de som inte följer dig?– Jag började blogga 1994 i ett försök att skriva av mig. Det var första gången jag skrev direkt ur hjärtat och det var oerhört befriande. Av någon outgrundlig anledning blev den snabbt populär och 1996 röstade den fram till den populäraste i Sverige. Man kan väl säga att jag skriver om allt, högt som lågt. Den handlar om mig, mitt liv som utlandsvensk, mitt liv som fotograf och skribent, men också om mycket annat.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro