ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SJ stoppar nya dubbeldäckare på långsträckor

Stockholm TT · 4 Jul 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

-Vi kommer att ersätta dubbeldäckarna på sträckan med Reginatåg och låta dubbeldäckarna gå som regiontåg i Mälardalen, där de lämpar sig bättre, säger Edvard Lind på SJ:s informationsavdelning till TT. De nya dubbeldäckarna blir allt vanligare och anskaffades för att gå i regionaltrafik. Tågen har ändå satts i trafik på långa sträckor som mellan Stockholm och Göteborg. Flera tågsätt har då seriekopplats vilket ställt till det. Ventilationssystemen fungerar inte med olidliga temperaturer för passagerare och personal som följd. Treåring lämnades Flera incidenter har också inträffat där folk inte kommit med eller av tåget, då dörrarna inte fungerat och uppehållstiden på stationerna pressats till ett minimum.

Ett aktuellt fall är från i lördags då en treåring lämnades kvar på perrongen i Skövde, när dörrarna stängdes innan han kommit ombord. -Värst av allt är ändå att SJ lämnar säkerheten i sticket och sänker utbildningskraven på de ombordanställda. SJ anser att det räcker med att bara lokföraren är säkerhetsutbildad, säger Sekos förbundsordförande Janne Rydén till TT. -Tågvärdar kan dra i nödbromsen liksom alla passagerare vid behov, säger Björn Nilsson, chef för division tåg på SJ, till TT. Anser sig överkörda Seko anser att SJ kört över facket i förhandlingarna om de nya reglerna som införs i augusti. Enligt Seko vill SJ dessutom köra allt fler tåg utan personal ombord. -I helgen kördes till exempel ett Öresundståg med bara lokföraren ombord, säger Rydén. SJ tillbakavisar kritiken och hävdar att säkerheten ombord inte ändrats. -Det är Järnvägsstyrelsen som ställer upp kraven, vi har inte ändrat dem och jag har beslutat att det ska finnas ombordpersonal på varje tåg, säger Björn Nilsson. Tillsynsmyndigheten Järnvägsstyrelsen har heller inga invändningar mot SJ:s planer utan räknar med att godkänna dem. Grönt ljus-SJ har presenterat en riskanalys som visar att fler kommer att få säkerhetsutbildning om än på en något lägre nivå än i dag. Därmed kan vi inte se att säkerheten kommer att bli sämre, säger Stig Brahn, enhetschef på Järnvägsstyrelsen, till TT. Men att folk inte kommer med eller av tågen är väl ett problem? -Jo. Har det skett hoppas jag att de tar kontakt med oss. Vi jobbar för högtryck för att åtgärda bristerna på tågen. Är uppehållen på stationen för korta får vi se över det vid behov, säger Björn Nilsson. För Seko är frågan enkel. -Ta tågen ur trafik omedelbart, åtgärda bristerna och se till att ha utbildad personal ombord, för att kunna hjälpa resenärerna. Att flytta tågen någon annanstans löser inte problemet. Det betyder bara att andra resenärer drabbas, säger Janne Rydén.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro