ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sjöfarten kan minska kväveoxider

Stockholm Marielle Anteskog · 22 Mar 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Sjöfarten kan minska kväveoxider nästan helt

Att installera en katalysator som tar bort utsläppen av kväveoxider från ett fartyg är en dyr historia – men tekniken kan minska utsläppen med 95 procent. Nu vill Redareföreningen ha en utsläppshandel med kvävet för att fler redare ska installera dem. ? Om de får en morot så gör de det imorgon, hävdar Redareföreningens miljöchef Bertil Arvidsson. Under de senaste åren har totalt 50 svenska fartyg installerat en katalysator som minskar utsläppen av kväveoxider – och med bra resultat. På listan finns såväl finlandsfärjor som stora lastfartyg. Tillsammans har de minskat utsläppen med över 50 000 ton per år – ungefär 90 till 95 procent. Men tekniken är dyr. Storleksordningen fem - tio miljoner kronor per fartyg har exempelvis Birka Cargo investerat, berättar vdn Stefan Axberg. ? Men vi är hemskt nöjda, det ger verkligen en väsentlig skillnad på utsläppen! Men under de senaste åren har båttrafiken ökat. Några exakta siffror på hur stora kväveoxidutsläpp den ger totalt är svårt att få fram – utsläppen kan skilja sig till och med mellan systerfartyg. När Sjöfartsverket utgått från hur mycket bränsle som tankats i svenska hamnar visar det att utsläppen trefaldigats sedan början av 1990-talet. Och miljöchefen på Svenska redareföreningen är orolig för trenden. ? Vi inser ju att vi behöver göra något. Men den som blir miljöhjälte idag riskerar att inte vara kvar i branschen, eftersom den internationella konkurrensen är så hård. För att få fart på installationerna vill Svenska Redareföreningen ha en morot i form av ett system med utsläppshandel för kväve. Och en färsk studie som gjorts på Handelshögskolan i Göteborg ger stöd för deras modell. På praktiskt taget alla fartyg skulle det gå att räkna hem en katalysator om systemet infördes. Tanken är att industrin på land får ett handelssystem, ungefär som det som idag finns för koldioxid. Men företagen skulle kunna köpa utsläppsminskningar även från sjöfarten. Eftersom det på många industrier krävs betydligt större investeringar för att minska kväveoxidutsläppen än det gör på ett fartyg, skulle både redare och industri i så fall vinna på systemet.

Ev ruta Handel utreds I början av maj ska en statlig utredning om utsläppshandel med kväve- och svaveloxider vara färdig.

Ruta Katalysatorn går på gödningsmedel Kväveoxider är dåliga för miljön eftersom de både bidrar till försurning och till övergödning. De bildas vid förbränning av olika slag – till exempel i fartygens dieselmotorer. Men det går att rena bort dem. Avgaserna blandas med ett ämne som heter urea. Det används annars som exempelvis gödningsmedel och i en del handkrämer – fast då står det karbamid på innehållsförteckningen. Själva katalysatorn är en struktur som liknar en bikaka, som är gjord av ett keramiskt material. Den hålls vid en temperatur som är precis lagom för att urean och kväveoxiderna ska reagera kemiskt med varandra. Slutprodukten är i första hand kvävgas – som är det ämne det finns mest av i vår luft – och vatten. En lastbåt kräver ungefär 1,5 kubikmeter urea per dygn för att rena bort kväveoxiderna. Själva katalysatorn förbrukas inte – men kan bli förstörd efter ett par år om man till exempel använder bränsle som innehåller mycket svavel. Tekniken kallas SCR, som står för selektiv katalytisk reaktion. Samma grundprincip används i lastbilar och förbränningsanläggningar - men med andra tillsatser och andra material i bikakestrukturen.

Sus Andersson

Bildidéer Fartyg tex någon av Birka Cargos båtar med katalysator: Finns en del bilder på webben men verkar vara låg upplösning… Birka Exporter Birka Paradise Birka Princess Birka Shipper Birka Transporter Kontaktuppgifter HYPERLINK "http://www.birkacargo.com/English/Eng_Menu_Page.htm" http://www.birkacargo.com/English/Eng_Menu_Page.htm

Skulle ni vilja göra ”vi har hela listan” på alla svenska fartyg med kväverening så har jag den…cirka 50 båtar, alltså.

Har också pratat med Stefan Axberg där

Redareföreningen Bertil Arvidsson http://www.sweship.se/Sveriges_Redareforening/Kontakt/Personal_DXNI-85676_.aspx

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Marielle Anteskog
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro