ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sju punkter från förtroendebarometern: Lyft för KD och låga siffror för Postnord

Anton Gustafsson · 21 Mar 2019
Uppdaterad 21 Mar 2019
Ebba Busch Thor har all anledning att le, Bianca Ingrosso är Sveriges mest kända influencer och allt fler delar Greta Thunbergs oro för klimatet.

Ebba Busch Thor har all anledning att le, Bianca Ingrosso är Sveriges mest kända influencer och allt fler delar Greta Thunbergs oro för klimatet. Foto: TT


Kristdemokraterna är den institutionen som ökar mest i förtroende hos svenska folket. Allt färre tror att Sverige klarar klimathotet. Metro går igenom några av de viktigaste punkterna ur Medieakademins årliga förtroendebarometer.

klar

Artikellänk är kopierad

Förtroende för företag – Svenskarna gillar fortfarande monopolet

Det blossar upp en debatt om att häva det svenska alkoholmonopolet i Sverige då och då. Trots det är Systembolaget det företag som svenskarna har störst förtroende för. Det betyder att Systembolaget för andra året i rad är det företaget som svenska folket litar mest på. Stora problem med postutdelningen över jul, förslag om att höja portot och förslag om att dela ut post varannan dag istället för för varje dag har skadat Postnord. Företagets förtroende är oerhört svagt och endast 14 procent uppger att de har högt förtroende för Postnord.

Samhällsinstitutioner – Polisen hämtar sig efter omorganisationen

Polisen har högt förtroende hos svenskarna igen. Efter omorganiseringen 2015 dök förtroendet för polisen ordentligt och bottennivån nåddes 2017 då mindre än 60 procent sa att de hade högt förtroende för polisen. Men polisen överlevde omorganiseringen och nu är förtroendet uppe på stabila 71 procent. De politiska institutionerna har det tuffare. Folkets tro på regeringen har halverats sedan 2010 och är nu nere på 30 procent. De politiska partiernas förtroende är också svagt på 18 procent.

Politiska partier – Ebba Busch Thor skördar framgångar

Kristdemokraterna går fram som en raket i förtroendebarometern. Från att ha legat på dryga 13 procent 2018 har de nu 30. Det betyder att de bara är ett par procent bakom de traditionella jättarna Moderaterna och Socialdemokraterna. Hur det kommer slå ut i det kommande EU-valet återstår att se, men opinionsläget ser minst sagt bra ut för Ebba Busch Thor. Det har inte undgått någon att det har stormat i Liberalerna den senaste tiden. Bråken har avlöst varandra och har visats upp inför öppen ridå. På två år har nu partiet tappat från 21 till 13 procent. Det betyder att de har lägst förtroende i riksdagen. Liberalernas mittenkollega Centerpartiet går det också trögt för. C är en av de institutionerna som tappar mest av alla från förra året.

Medier – SVT på uppgång igen

Förtroendet för Sveriges television har stadigt minskat sedan 2010. Efter bottennoteringen 2018 där de för första gången trillade ner under 60 procent i förtroende vänder nu trenden. Nu pekar det återigen uppåt för SVT och det är bara Sveriges radio som har högre förtroende hos svenskarna. Även lokaltidningarna i landet får ett gott betyg av svenskarna och har högre betyg än rikstidningarna Dagens nyheter och Svenska dagbladet.

Framtidens utmaningar – Allt färre tror att vi klarar klimathotet

Frågan om hur vi ska klara klimatförändringarna blir allt mer närvarande i samhällsdebatten. Men svenskarnas tro på att vi kommer klara klimathotet minskar. Bara 33 procent tror Sverige kommer klara klimatförändringarna på ett bra sätt jämfört med 39 procent 2018. Kan det vara så att Greta Thunbergs oro för klimatet har smittat av sig?

Influencers – Bianca Ingrosso är mest känd

Ett av Sveriges största Instagramkonton, en andraplats i ”Let’s dance” och en stor realityserie på Kanal 5 har gett resultat. Bianca Ingrosso är Sveriges mest kända influencer, förtroendebarometern visar att 86 procent av svenskarna har koll på vem hon är. När det kommer till förtroendet för henne blir det dock mer knapert. Bara fem procent säger att de har ganska eller mycket stort förtroende för Bianca Ingrosso.

Det totala förtroendet – Systembolaget toppar

Om man räknar ihop alla kategorier som Medieakademin tog med i förtroendebarometern hittar vi Systembolaget i topp. Polisen och de svenska universiteten skuggar på andra respektive tredje plats. Förtroendet för sociala medier är extremt lågt. Twitter och Facebook återfinns i botten på listan med extremt låga förtroendesiffror.

Medieakademin genomför varje år en förtroendebarometer hos det svenska folket. Sedan 1997 har de undersökt svenska folkets förtroende för bland annat politiska partier, företag och medier.

klar

Artikellänk är kopierad

Anton Gustafsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro