ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ska Apple få alla att mobilsurfa?

metro · 2 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Peter Siljerud - Framtidsstrateg

klar

Artikellänk är kopierad

Hallelujah! Mobilt Internet ska vi ha! Så löd en av annonserna för det start up-företag jag arbetade på år 2000. Tanken var att vi skulle skapa mobila tjänster till alla behövande. Vilket visade sig vara ungefär noll stycken. Jag minns att jag på anställningsintervjun fick se en kurva som exponentiellt sträckte sig mot himlen. Jag frågade om det var de förväntade intäkterna. Men nej, nej, det var antalet nyrekryteringar som skulle ske under året. Intäkterna var det inte så noga med, nu gällde det att växa snabbt! Företaget – vid namn moveAround.com – anställde nästan hundra personer på ett år och gick förstås i konkurs med dunder och brak.

Under tiden hann vi med sex helsidor i Dagens Industri (i ett och samma nummer), samt en vepa som täckte ett helt Hötorgshus. Vi hann också göra av med 50 miljoner kronor. Men några mobila tjänster sålde vi som sagt inte. Tidigare fostrad i trygg företagskuvös blev det ett bryskt uppvaknande för mig: ”Va? Kan chefernas och ägarnas kloka idéer vara totalt vansinniga?” Smått chockerad insåg jag att man inte ska tro på alla experter. Testosteronstinna chefer och hajpade prognosinstitut saknar många gånger en ödmjuk inställning till framtiden i all sin tvärsäkerhet. Det är alldeles för lätt att uttala sig om det som komma skall.

Ända sedan dess har jag i princip varje år hört experter säga: ”I år kommer äntligen mobila tjänster att slå igenom”. Men efter min näsbränna som mobilkonsult rynkar jag alltid smått föraktfullt på näsan åt dem och skakar på huvudet. Att mobilt bredband ökar är otvetydigt. I de ungdoms-studier vi genomför ser vi att unga väljer bort fast Internet till förmån för mobila abonnemang. Men surfningen sker från laptops – inte från mobiltelefonerna. Med de nya lätta minidatorerna blir surfning med mobilen ännu mindre intressant. Statistik från Nordicom visar att de mobila tjänster som gäller är att ringa och skicka sms. Om man bortser från MMS så är det ingen mobil Internettjänst som lockar mer än två procent av befolkningen en genomsnittlig dag.

Men efter Apples sanslösa succé med iPod och iPhone har experterna börjat kraxa igen: ”Ok, it’s really happening now.” (autentiskt citat, värt att notera). Den efterlängtade ketchupeffekten ska till slut överösa oss med små webb apps och alla ska gå runt och surfa med sina mobiltelefoner med ett lyckligt leende på läpparna. Personligen rynkar jag som vanligt på näsan med ett hånflin. Jag nästan hoppas att jag får fel.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro