ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Skandaler är härligt”

Katarina Matsson · 12 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Han ska leda Sveriges näst största dagstidning (efter Metro)

klar

Artikellänk är kopierad

Jan Helin kallar sitt nya jobb för ”medie-Sveriges största utmaning”.
Jan Helin kallar sitt nya jobb för ”medie-Sveriges största utmaning”.Foto: Henry Lundholm

Sjunkande upplaga, sparkrav och förändrade läsvanor. Jan Helin beskriver nya jobbet som chefredaktör för Aftonbladet som ”medie-Sveriges största utmaning”.

– Jag gillar hetluften och finns gärna i offentligheten om det rör frågor som är spännande, som man vill diskutera eller driva. Det är lockande, säger han.

Men han avstår från floskler och programförklaringar.– Jag tror väldigt hårt på principen att göra först och prata sedan.

Blir det färre nakenchocker med dig som chefredaktör?– Skandaler är härligt. Jag gillar skandaler. Det är en kvällstidnings själva nav och hjärta. Det viktiga är att de är sanna och relevanta.

Men det är skillnad på en skandal i riksdagen och en skandal i ”Idol”. – Så är det, men det som skett de senaste åren är en explosion av en kändiskultur, och den äger rum vare sig kvällstidningarna skriver om den eller inte. Men det är ett väldigt tydligt samtidsfenomen, och att exploatera och göra journalistik på samtidsfenomen är vad kvällstidningarna ska vara bra på.

Drömlöpsedel? – Exklusivt i Aftonbladet: ”Victoria: Nu gifter jag mig”.

Du har varit chefredaktör för Ålandstidningen. Vad är din relation till Åland?– Min pappa är därifrån och jag är väldigt fascinerad av Åland. De är så jäkla framåt och uppfinningsrika. Trots att de är små lyckas de på något sätt vända det till något slags fördel.

Hur ska du vända Aftonbladets sjunkande upplaga?– Vi börjar ute hos läsarna, genom att förstå vilka frågor de tycker är viktiga, vara kreativa i de frågorna och göra angelägen, fräck och nyskapande journalistik.

Ni ska spara pengar också, hur påverkar det kvaliteten?– Det måste man vara uppmärksam på. Tyvärr är det så att när upplagan går ner så måste man hålla i kostnaderna. Det är enormt stora förändringar i läsarbeteende nu. Man läser nät, man läser papper, man läser gratistidningar. Så vi fokuserar på tidningen, det som är unikt i det erbjudandet.

Allt oftare får man en bok eller en film med tidningen. Blir tidningen mer och mer ett bihang till andra produkter?

– Jag tror att man ska vara vaksam och uppmärksam på det där. Om jag skulle sätta upp en skylt ovanför mitt rum, som Clinton gjorde med ”Ekonomin, dummer”, skulle det stå ”Journalistiken, dummer”. Vi får inte tappa det. Jag tycker i och för sig att vi ska vara innovativa på mervärde, men det säger någonting om du dag ut och dag in i huvudsak berättar att du har något annat att sälja än tidningen. 

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro