ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Skattemedel gick till bok om organhandel

Patrick Ekstrand · 25 Aug 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Den så omstridda Aftonbladetartikeln var inte helt färsk när den publicerades. Redan 2001 redogjorde artikelförfattaren för samma anklagelser om att israeliska armén stjäl organ från döda palestinier i boken ”Inshallah” – som delvis betalades med pengar från utrikesdepartementet (UD). Boken kom ut när Anna Lindh (S) var utrikesminister, vilket dagens UD under Carl Bildt (M) är mycket medvetet om.  Men Bildts pressekreterare Irena Busic vill inte säga om man ska granska handläggningen av bidraget.Ingen verkar veta varför boken finansierades av UD och ett flertal organisationer som även de finansieras av skattemedel. – Vi kan inte redogöra för vad bevekelsegrunderna var för det beslutet, säger Karin Nylén på UD:s pressjour.Med hänvisning till att han inte är Aftonbladets ansvarige utgivare hade Bildt i går fortfarande inte hörsammat de israeliska kraven på att fördöma publiceringen. Israel har också backat från planerna på att sätta käppar i hjulen för svenska journalister som söker ackreditering. Men kvar är kravet på en bojkott av möbeljätten Ikea som tusentals israeler har skrivit under.

klar

Artikellänk är kopierad

Patrick Ekstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro