ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Skavsta faller offer för Ryanairs utpressningspolitik"

Matilda Bjerlöw · 3 Dec 2012
Uppdaterad 4 Dec 2012
Ryanairs svenska flaggskepp Skavsta hotas av nedläggning. 100 miljoner fattas, men ingen vill stå för notan. 

Ryanairs svenska flaggskepp Skavsta hotas av nedläggning. 100 miljoner fattas, men ingen vill stå för notan.  Foto: Scanpix


Ägarna vill inte betala för renoveringen och kommunen tycker att det är orimligt att låta skattebetalarna stå för notan. Skavsta flygplats, som är känd för Ryanairs många linjer, behöver 100 miljoner kronor för att överleva.

klar

Artikellänk är kopierad

Jan Ohlsson, chefredaktör på travelinsider.se.
Jan Ohlsson, chefredaktör på travelinsider.se.

– Skavsta faller offer för Ryanairs utpressningspolitik, som går ut på att få bidrag av flygplatsen istället för att betala för sig, och annars hota att flytta, säger Jan Ohlsson, chefredaktör på travelinsider.se.

Han menar att den aktuella konflikten mellan Nyköpings kommun och spanska TBI, majoritetsägaren av Skavsta, i grund och botten är en konflikt mellan TBI och Ryanair.

TBI äger 90,1 procent av Skavsta flygplats, som ligger i Nyköping tio mil söder om Stockholm. Övriga 9,9 procent ägs av kommunen.

Nu skriver TBI:s vd Carlos del Rio i ett brev till kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S) att det saknas pengar till renoveringen av den stora huvudlandningsbanan. Något som måste ske inom de kommande 36 månaderna – och beräknas kosta 100 miljoner kronor.

Ägarna tycker att EU eller skattebetalarna eller bör kliva in och stå för notan, vilket Granström menar är orimligt.

– Det finns bärighet i flygplatsen och då ska inte Nyköpings skattebetalare behöva betala pengar till en spansk multimiljardkoncern, säger han till Södermanlands Nyheter.

Trots att Skavsta har vuxit, från att ha 200 000 passagerare per år till att bli landets tredje största flygplats med 2,5 miljoner passagerare, går de med förlust.

– Med så mycket trafik borde en flygplats gå runt men Ryanair är mästare på att betala så lite som möjligt i avgifter, för landning, trafikledning, parkering och sådant som ett flygbolag normalt står för. De är ökända för det här och har redan lämnat ett dussintal flygplatser i Europa för att de inte vill betala för sig, säger experten Jan Ohlsson.

Förutom huvudaktören Ryanair är det framför allt lågprisbolaget Wizzair som flyger till Skavsta, och många av Sveriges billigaste flygresor går härifrån.

Vad skulle det innebära om Skavsta läggs ner?

– Jag tror inte att det kommer att bli så. Det här är en fråga om vem som är tuffast i förhandlingar men Ryanair är väldigt angelägna om att fortsätta att flyga härifrån, säger Jan Ohlsson, som dessutom tvivlar på att det irländska flygbolaget skulle vilja släppa fram sin konkurrent Wizzair. 

– Men om Ryanair skulle fortsätta att bråka med TBI och verkligen dra sig ur, så skulle vi få högre flygpriser i Sverige. Skavsta och Ryanair betyder väldigt mycket för konkurrensen.

klar

Artikellänk är kopierad

Matilda Bjerlöw
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro