ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Skepp ohoj!

Anders Göransson · 8 Jun 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Det är full fart på bygget av Volvopaviljongen på Skeppsbron. Paviljongen öppnar den 14 juni, den 16 juni väntas båtarna komma hit.

Det är full fart på bygget av Volvopaviljongen på Skeppsbron. Paviljongen öppnar den 14 juni, den 16 juni väntas båtarna komma hit. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

På bara tio dagar ska Volvos egen 90-tonspaviljong bli verklighet. Det är den absolut mest på­kostade delen i Volvo Ocean Race evenemangsby och innebär ett enormt arbete för alla inblandade.– Det är en enorm utmaning, men samtidigt riktigt kul, säger Björn Brännberg som rest jorden runt som projektansvarig för Volvopaviljongen.Arbetet är just nu i full gång för att hinna smälla upp den 20 gånger 30 meter stora anläggningen innan årets Volvo Ocean Race når Stockholm den 14 juni. Och det handlar inte om något litet projekt. För att överhuvudtaget hinna med alla förberedelser finns två identiska paviljonger som byggs upp på vartannat stopp och logistiken däremellan är minst lika komplicerad.– Vi har 21 man som skeppas runt hela jorden för att bygga och materialet kräver 28 containrar, säger Björn Brännberg.Själv har han varit på resande fot sedan september förra året och varit med om det mesta.– Ibland har jag legat vaken om nätterna för att hitta smarta lösningar på problem. När jag rekade stoppet i Singapore till exempel visade det sig att platsen vi fått var en stor sankmark. Vi fick helt enkelt gräva upp allt och gjuta ett cementfundament. Det tog sex månader.Temat inuti det massiva bygget kretsar kring miljö och säkerhet och bjuder på både körsimulatorer och filmvisningar.Förutom Volvos eget arrangemang finns ytterligare sex paviljonger, där­ibland Ericsson och Puma och två så kallade race villages, en vid Skeppsbron och en i Kungsträdgården.– Vi bygger nästan upp en helt ny stadsdel där nere. Det är fler hus än tält, det är nästan svårt att förstå att det inte alltid finns där, säger Ola Åstradsson som är projektledare för hela evenemanget.Allt på områdena är helt gratis, förutom maten, och tillställningen erbjuder restauranger, utställningar och uppträdanden från bland andra Charlotte Perrelli, The Poodles och Alcazar.

Metro guidar dig till sjöfolkets eget språk

Även landkrabbor kan känna en obetvinglig lust att, om inte segla på de sju haven, så åtminstone slå sig i slang med de riktiga sjöbjörnarna på någon kaj eller hamnkrog och tala deras språk.Metro tog hjälp av Klas Helmerson, före detta chef för Vasamuseet och Sjöhistoriska museet, för att hjälpa dig att undvika några av falluckorna.

Låringsvis …… betyder snett bakåt.Backen …… är underligt nog den främre, upphöjda delen av fördäcket på ett fartyg. Motsvarande upphöjning längst bak (i aktern) på en båt kallas poop.Åtta glas …… har ingenting med om­fatt­ande sjöfylleri att göra, utan är ett tidsmått. Ett glas är ett slag på skeppsklockan som innebär att en halvtimme har gått och åtta glas betyder att fyra­tim­marsvakten är slut.Kölsvinet …… är inte ett husdjur, utan en balk som sitter ovanpå kölen för att förstärka skrovet. Används i folkmun om utrymmet under durken, lämplig för förvaring av kalla drycker såsom pilsner.Tamp …… är ordet som sjöfolk använder för rep ombord. Säger du ”snöre” kommer du oundvikligen att utsättas för ändlöst förakt – om det inte är just snöre som du menar.Angöra …… betyder ursprungligen att bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt. Men efter Hasse och Tages film ”Att angöra en brygga” (1965) används ordet ofta i betydelsen ”lägga till vid land”.”Bär av, för helvete!”Hörs ofta vid bryggor, och ännu oftare vid slussning. Betyder inte att du ska lasta av båten, utan att du ska hålla emot så att den inte stöter emot något.Säg absolut inte:”Låt pajsarn gå i krås”Låter saltstänkt och bra, men icke – det är en påhittad fras. Skyldig är Povel Ramel, salig i åminnelse.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro