ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Skivindustrin måste inse att de inte kan leva på att sälja inspelningar"

Kristoffer Rengfors · 3 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: Scanpix


Piratbyråns Rasmus Fleischer om att EMI börjar sälja digital musik utan kopieringsskydd

klar

Artikellänk är kopierad

DRM. Under måndagen gick Apple och EMI ut med att de om en månad börjar sälja digital musik utan kopieringsskydd i iTunes. EMI blir därmed första stora skivbolag som säljer digital musik utan DRM-skydd. Piratbyråns talesman, debattören Rasmus Flesicher tror inte det dröjer länge innan resten av skivbolagen följer efter. – Jag är ganska övertygad om att de andra bolagen kommer följa efter innan året är slut. Det är uppenbart att det tåg som industrin hoppade på med DRM nu skenar iväg åt fel håll och bara spär på deras problem. Det ska bli intressant att se vad filmbolagen gör. Som det är nu verkar de ju vara kvar på tåget, säger han.

Apple har tidigare fått kritik för att låsa kunderna till sin iPod genom DRM-skyddad musik. Att de nu släpper  EMIs musik utan kopieringsskydd gör de en tvärvändning mot hur bolaget tidigare har agerat.  – Egentligen är det Apple som hade störst intresse av DRM i och med att de vill låsa inne folk i iPoden, men nu känner de kanske att iPod är så pass välkänd att den kan stå på egna ben. Skivbolagen vill nog inte att man ska vara låst till en hårdvara så jag tror att de kommer ha ganska lätt att byta format.– Det är väldigt grundläggande informationsvetenskapliga faktum som gör att det inte funkar med kopieringsskydd. Man kan inte kryptera något om man vill att mottagaren ska ha det.  Det går inte att kringgå det faktumet , man kan bara försvåra för användaren. Man kan tvinga folk att bara kunna använda vissa typer av hårdvara och mjukvara men folk vill ju kunna välja mjuk- och hårdvara själva. Det är dessutom mycket viktigt att det finns mer än ett alternativ om utvecklingen ska drivas framåt.

Är det här skivindustrins räddning?– Jag tror absolut det här är något som skivbolagen borde ha gjort för några år sedan, men som de då ansåg var en total katastrof. I dag är det en nödvändighet för dem. Ska man prata om en räddning måste man satsa på en affärsmodell som inte barra handlar om att sälja inspelningar. Nu har det varit så att skivan är huvudprodukten och allt runt om kring den görs för att marknadsföra skivan, det var framgångsrikt på 80-talet. Nu har förhållandena vänt, skivan marknadsför istället livespelningarna. Nu ser vi att folk är beredda att betala för levande upplevelser som konserter, festivaler och onlinecommunities.  De här levande upplevelserna måste få sin roll i en meningsfull affärsmodell. Rena skivbolag som lever på att sälja inspelningar kommer ha det svårt i framtiden, i framtiden får man får tänka sig musikbolag istället för skivbolag.

Kommer det här förändra något, kommer den illegala nedladdningen att sluta nu?– Jag tror inte det kommer innebära någon dramatisk förändring. Det ändrar inte spelplanen men det är en nödvändig korrigering. Det kanske kan göra att skivbolagen kan förebygga att de alienerar och gör sig ovän med vissa delar av sina kunder. Men de måste ju inse att när de väl har sålt en mp3-fil utan DRMs-skydd så kan den spridas vidare, det kan man inte komma undan. – Det är bara att genom att folk sprider låtar vidare pratar med sina vänner som musiken kan slå idag när det finns sådant överflöd på musikmarknaden som det finns i dag.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro