ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Skolinspektionen: Högpresterande elever är understimulerade

Valerie Kaspersen · 4 Dec 2018
Uppdaterad 4 Dec 2018
Över 40 procent av lektionerna var inte tillräckligt utmanande för eleverna.

Över 40 procent av lektionerna var inte tillräckligt utmanande för eleverna. Foto: Pixabay


Skolinspektionen har i en ny utredning kommit fram till att de elever som har bäst förutsättningar att nå toppresultat ofta är understimulerade, vilket kan påverka studieresultatet.

klar

Artikellänk är kopierad

Skolinspektionen har granskat undervisning i 23 gymnasieskolor med naturvetenskapligt program i Sverige.

Granskningen visar att flera av skolorna behöver utveckla undervisningen för de högpresterande eleverna, då många är understimulerade.

Sysslolösa elever

Flera av eleverna var sysslolösa eller fick repetera uppgifter, trots att det inte behövdes.

Främst rör det sig om matematiklektionerna. Över 40 procent av lektionerna var inte tillräckligt utmanande för eleverna, vilket ledde till osäkerhet och stress för eleverna.

Inte tillräckligt stöd

Skolinspektionen fann också att eleverna saknade en tydlig återkoppling från lärare.

Forskningen visade även på att högpresterande elever kan uppfattas som självgående, vilket kan leda till att de inte får tillräckligt med stöd i undervisningen, vilket i sin tur kan påverka elevernas studiemotivation och resultera i ett sjunkande studieresultat.

klar

Artikellänk är kopierad

Valerie Kaspersen
Valerie Kaspersen
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro