ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Skolkuratorer lär sig ljuga för föräldrar

Stina Berglund, Oscar Nelson · 23 Maj 2011
Uppdaterad 23 Maj 2011
Luftschemametoden går ut på att ge elever en extralektion i slutet av dagen för att de ska få fritid. OBS! Bilden är arrangerad och varken platsen eller personen har med artikeln att göra.

Luftschemametoden går ut på att ge elever en extralektion i slutet av dagen för att de ska få fritid. OBS! Bilden är arrangerad och varken platsen eller personen har med artikeln att göra. Foto: Kinga Lezanska Sjölin


Elever får fejkade scheman som ger dem egen fritid. Skolkuratorer får lära sig ljuga för föräldrar. Nyamko Sabuni: Oacceptabelt.

klar

Artikellänk är kopierad

– Det riskerar att skapa större problem, säger Nyamko Sabuni (FP), biträdande skolminister och ansvarig för integration i skolan.
– Det riskerar att skapa större problem, säger Nyamko Sabuni (FP), biträdande skolminister och ansvarig för integration i skolan.Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Föräldrar förs bakom ljuset när det gäller deras barns skolgång. Det visar Metros granskning av hur skolor i Göteborgsregionen lär sig att arbeta mot hedersförtryck. Larmen om unga tjejer och killar som utsätts för hedersförtryck har fått skolor och socialtjänst att satsa stort på utbildningar där personalen får lära sig hur de ska upptäcka och agera mot föräldrar som förtrycker. Resultatet är bland annat luftschemametoden. Elever som har strikta order om att gå hem direkt efter skolan kan få en extralektion inlagd på schemat i slutet av dagen, för att de ska få lite fritid. Metoden lärs ut av det kommunala vårdbolaget Gryning. Den tidigare skolkuratorn Lasse Johansson tog fram metoden när han var anställd för att jobba med hedersfrågor. – Man kan utnyttja håltimmar. Eller lägga in extra läxläsning, säger han. Enligt företrädare för Gryning ska metoden förekomma över hela landet. Syftet sägs vara att ge ungdomarna mer spelutrymme på fritiden. Lena Larsson Leijon är samordnande kurator för de kommunala gymnasie-skolorna i Göteborg. Hon säger att metoden används, men bara i undantagsfall. – Då handlar det om tjejer som aldrig får vara med på klassresor och har väldigt lite frihet. Men metoden gör också att varken tonårsföräldrarna eller skolan har riktig koll på var ungdomarna är, eller vad de gör. Jan Turvall, expert på kommunal- och förvaltningsjuridik, kallar metoden olämplig. – Sunt förnuft säger ju att det inte ligger i anda med regelsystemet. Systemet säger att föräldrar har en skyldighet att vårda sina barn. Den här metoden motarbetar det, och är inte lämplig, säger han.

Sabuni: Oacceptabelt att ljuga

Nyamko Sabuni (FP), är biträdande skolminister med ansvar för integration i skolan. Hon tycker inte att det är rätt att skolorna ljuger för föräldrar. – Det låter märkligt. Det är oacceptabelt att ljuga för föräldrarna, och att uppmana eleverna att ljuga för sina föräldrar. Det är inte skolans sak.Det här är föräldrar som har lågt förtroende för svenska samhället. Blir det bättre av att man ljuger för dem? – Nej, det riskerar att skapa större problem. Föräldrarnas delaktighet i skolgången är a och o. Om man vill skapa större frihet så får man göra det i dialog med föräldrarna. Om man tycker att problemen är så stora i en familj, borde man inte markera det för föräldrarna? – Jo, vi ska tala om för föräldrarna vilka regler som finns och vad barn och unga har för rättigheter. Om föräldrarna inte är beredda att följa lagarna så finns det sätt att hantera det, genom att anmäla till polis eller socialtjänst. Det är inte skolans uppgift att vidta åtgärder i den typen av fall.

klar

Artikellänk är kopierad

Stina Berglund, Oscar Nelson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro