ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Skönt grönt global trend

Lotta Imberg och Rickard Kilström · 19 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011
Ekologisk skönhetsbehandling på salongen Moonsun, som har expanderat med en ny butik och nu planerar franchiseverksamhet.

Ekologisk skönhetsbehandling på salongen Moonsun, som har expanderat med en ny butik och nu planerar franchiseverksamhet.


klar

Artikellänk är kopierad

Hejdå henna och otvättat hår. Nyhippiegenerationen vill vara renare, lyxigare och vackrare. Ekolyx är 2000-talets giftermål mellan materialism och andlighet. Inte helt oväntat sprider sig ekolyxen från Hollywood. Demi Moore (som för övrigt är döpt efter en hudvårdslinje) har teamat med makeupartisten Jo Strettell och hudvårdsspecialisten Terri Lawton för att skapa en egen ekologisk hudvårdsserie. Gwyneth Paltrow är den lyxigaste hippien av alla. Hon använder ekologiska babyprodukter till sin son Moses, och det ryktas att hon redan börjat lära sin tvååriga dotter Apple yoga. – Det är USA som drar, kändisarna där. De har råd att köpa vad som helst, och då tar man det som är bra. Det hänger ihop med deras nya livsstil – de går på yoga, de intresserar sig för buddism och köper ekologiskt, säger Lillemor Tillman på Bergamott. Bergamott är svensk agent för tyska klassikermärket Dr Hauschka, som har fått en renässans tack vare modeller och skådespelare som använder deras produkter. Bland kunderna finns svenska supermodellen Mini Andén, Madonna och Brad Pitt. I dagarna kom boken Awakening Beauty, The Dr. Hauschka way. Susan West Kurz, som är chef för Dr Hauschka i USA, skriver om en ”holistisk” helhetssyn och skönhet som kommer inifrån. Räkna med att boken kommer att dela coffeetable med kabbalaböckerna i Hollywood. – I Sverige har vi en bredare målgrupp. Dels finns det glamourtjejen, medvetna kvinnor i 30–40-årsåldern, och så finns det hälsokostpubliken, säger Lillemor Tillman. Men i Sverige rör sig ekotrenden än så länge ganska långsamt. Mia Skaug och Jenny Svärdendahl öppnade sin ekologiska salong Moonsun för två år sedan, men fortfarande kallas de pionjärer. Trots att intresset för ekologisk hudvård har ökat är inte efterföljarna många. – Sverige är lite trögt. Folk har börjat tänka på vad de äter, men går man in i badrummet finns där alla möjliga kemikalier. Det är bara att rensa ut dem och gå till köket och hämta olivoljan i stället, säger Jenny Svärdendahl. På de drygt två åren har kundkretsen förändrats i takt med ekotrenden. – När vi öppnade för två år sedan kom folk som redan var medvetna, det var lite mulle över det, kolpenna runt ögonen. Eller folk som kanske gått på Waldorfskola och fått med sig tänkandet sedan barnsben. Nu har trenden vänt. Det skrivs mycket i veckotidningar, och nu kommer det fler och fler medvetna människor inom trend och mode, säger Mia Skaug. Från Waldorf till Vogue – klassmässigt har ekopubliken inte rört sig speciellt mycket. Det kostar fortfarande att vara naturlig. Men Moonsun värjer sig mot begreppet ekolyx. – Det behöver inte vara dyrt – du kan ta olivolja från köket eller mosa en avokado och göra en mask. Det är inte dyrt om man tänker på vad man får, mineralolja är så mycket billigare än till exempel olivolja. Men köper du från ett dyrt märke, gjort på mineraloljor, vad betalar du för? Reklamen, burken, etiketten, säger Jenny Svärdendahl. Hon säger att ett problem är att EU säger att produkt får kallas 100 procent ekologisk, även om den innehåller 10 procent onaturliga mineraloljor. – I Tyskland har man börjat märka vad som är certifierad naturkosmetik, det är så svårt för kunden att läsa sig till vad som är rätt. Vi måste få alla att förstå att man äter med huden. När man tänker på hudvård ska man tänka på ekologisk hudvård. Det ska inte finnas något annat alternativ. Men frågan är om ekotrenden fortsätter när exklusiviteten går förlorad. Alla vill göra som Gwyneth, men vill Gwyneth göra som vi?

klar

Artikellänk är kopierad

Lotta Imberg och Rickard Kilström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro