ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Skulle protestera mot sexism – fälls själva

Ellen Wennerström · 19 Sep 2013
Uppdaterad 19 Sep 2013

Klädföretaget Bypm gjorde satir på American Apparels kritiserade reklamkampanj med halvnakna kvinnor. Nu fälls Bypm av Reklamombudsmannen för könsdiskriminering av män, rapporterar Nyheter24. Det var värt det.”

klar

Artikellänk är kopierad

Det svenska klädföretaget Bypm gjorde en satir med halvnakna män om svar på American Apparels kritiserade reklamkampanj med halvnakna kvinnor. Nu fälls Bypm av Reklamombudsmannen för könsdiskriminering av män
Det svenska klädföretaget Bypm gjorde en satir med halvnakna män om svar på American Apparels kritiserade reklamkampanj med halvnakna kvinnor. Nu fälls Bypm av Reklamombudsmannen för könsdiskriminering av män

I maj fick den amerikanska klädjätten American Apparel en hel del kritik för att ha sexistisk reklam när de marknadsförde sina unisexkläder. Männen poserade rakt upp och ner fullt påklädda i de färgglada flanellskjortorna medan kvinnorna i samma plagg kråmade sig halvnakna framför kameran.LÄS MER:Så framställs män och kvinnor olika med samma skjortaMän i kvinnliga poser på omslagKlädjätten anmäld för sexig reklam

Det svenska klädföretaget Bypm gjorde sedan en satirisk kampanj där i stället män fick stå för de halvnakna och sexuellt anspelande poserna.

I juni anmäldes företaget till Reklamombudsmannen (RO) för könsdiskriminering mot män, skriver Nyheter24. På tisdagen kom domen och företaget fälls av RO.

– Jag drog på mungiporna när jag läste domen, säger grundaren Michaela Forni till Nyheter24. Det är förståeligt och väntat och RO måste sköta sitt jobb.

I en anmälan till RO står att ” I ett jämställt Sverige borde det vara precis lika förnedrade med en sådan reklam, oavsett ett kön /../ Det hade aldrig tillåts om det var en kvinna på bilden. Två fel gör inte ett rätt och reklamen blir inte mindre kränkande mot män för att någon har gjort samma sak mot kvinnor i USA.".

Michaela Forni tycker nu i efterhand att det var värt det trots domen.

– Självklart. American Apparel är väldigt sexistiska gentemot kvinnor och jag ångrar inte en sekund att vi, på ett ironiskt sätt, uppmärksammade hur sexistisk och fel deras reklam är, säger hon till Nyheter 24.

klar

Artikellänk är kopierad

Ellen Wennerström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro