ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SL-buggen som gör dig till ofrivillig plankare

Anders Göransson · 15 Nov 2013
Uppdaterad 18 Nov 2013

En brist i SL:s biljettsystem riskerar att göra många resenärer med reskassa till omedvetna plankare. Dessutom kan den förvärra SL:s intäktskris ytterligare.

klar

Artikellänk är kopierad

Det är främst i rusningstrafik som SL-korten inte registreras, när folk går genom spärrarna tätt inpå varandra.
Det är främst i rusningstrafik som SL-korten inte registreras, när folk går genom spärrarna tätt inpå varandra.Foto: Arman Subasic

Införandet av reskassan har kantats av problem. Här är ännu ett - en svaghet i systemet som gör att många resor överhuvudtaget inte registreras och inga pengar dras.

En SL-kontrollant berättar för Metro hur det fungerar.

– Om en annan resenär går före mig in i spärren och jag går efter och lägger på mitt kort med reskassa innan dörrarna börjar stängas - då kan jag gå igenom utan att det registreras.

Fenomenet ska vara vanligast i rusningstid, när resenärerna passerar spärrarna tätt efter varandra. I praktiken reser därmed många - med eller utan avsikt - utan giltigt färdbevis.

Konsekvensen är att SL förlorar biljettintäkter, men också att resenären riskerar att fastna i en kontroll. Kontrollanten, som vill vara anonym, uppger att det kan hända 3-4 gånger under ett vanligt arbetspass.

– ”Men jag la ju på mitt kort”, säger de. Hur vi agerar då beror på hur personen uppträder. Men eftersom vi känner till problemet  låter vi dem oftast gå tillbaka till automaten och aktivera reskassan - då har de betalt för resan. Vi vill ju ge service också, inte bara bötfälla folk.

Problemet är att den som lär sig att utnyttja systemet kan komma undan med att bara betala när han eller hon hamnar i en kontroll.

Enligt SL är spärrarna konstruerade så att ingen registrering sker när dörrarna är öppna. Samtidigt finns det sensorer som ska förhindra att dörrarna slår igen och skadar resenärer som går med täta mellanrum.

– Vi har gjort en avvägning mellan intäktstapp kontra säkerhet. Samtidigt finns det inget biljettsystem som inte går att missbruka, säger pressinformatören Jesper Pettersson.

Enligt honom tittar SL nu på en ny programvara som ska göra att man kan gå in i spärren, lägga på kortet och registrera resan fast man är nästan framme vid glasdörrarna.

– Man ska inte behöva bli en ofrivillig plankare, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro