ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SL efter kraschen: Omöjligt att köra tåget av misstag

Sebastian Chaaban · 16 Jan 2013
Uppdaterad 16 Jan 2013
SL: Omöjligt att köra tåget av misstag

SL: Omöjligt att köra tåget av misstag Foto: Scanpix


Om det inte inträffar några tekniska fel är det i praktiken omöjligt att köra tåg av misstag. Måndagsnattens olycka skulle inte ha kunnat inträffa, enligt SL:s vd Anders Lindström.

klar

Artikellänk är kopierad

Klockan 02:30 på natten mot tisdagen kraschade ett tåg på Saltsjöbanan utanför Stockholm in i ett bostadshus. Tåget kördes av en städerska, som klämdes fast och skadades allvarligt i kraschen. Personerna som befann sig inuti huset klarade sig utan skador. Städerskan är anhållen misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse.

– Det är en olycka som inte ska kunna inträffa. Det är därför som vi och Arriva nu tar detta mycket allvarsamt och ser över våra rutiner, vad vi kan göra både kortsiktigt och långsiktigt för att  hindra den här typen av olyckor, säger SL:s vd Anders Lindström på en presskonferens på onsdagen.

Hur mycket själva olyckan kommer att kosta är i dag oklart. Men det rör sig om åtskilliga miljoner kronor enligt Lindström: – Nu tittar jag på vårt ansvar i säkerheten som gäller infrastruktur, depåer, signalsystem samt vår relation till operatören.  Har förtroendet för entreprenören påverkats efter olyckan?– Nej, jag har hög tillförlit för Arriva. De har tagit över från en tidigare operatör, så om det finns kulturer så kan man inte lasta andra för det. Jag vet att de tar allvarsamt på detta, säger Lindström.

Enligt SL är det praktiskt taget omöjligt att köra tåget av misstag. Föraren måste aktivt genomföra ett så kallat dödmansgrepp samt sätta i nyckeln för att starta tåget. Om det inte uppstår något tekniskt fel måste föraren aktivt köra tåget, annars stannar det. 

Saltsjöbanan saknar i nuläget ett automatiskt kontrollsystem som skulle kunna begränsa hastigheten, ett så kallat ATC-system. – Det är ett medvetet beslut att det inte finns där. Vi har intfört detta succesivt på de olika systemen och sedan har det varit en dialog med Saltsjöbanans utveckling och att införa detta system är komplext.  

Anders Lindström ska nu se över säkerheten på Saltsjöbanan och ta fram en preliminär rapport till februari.

klar

Artikellänk är kopierad

Sebastian Chaaban
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro