ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SL kan ta tillbaka din reskassa

Tobias Sahlén · 29 Okt 2013
Uppdaterad 30 Okt 2013

Om du laddar ditt SL-kort med reskassa – börja använd pengarna fort. Annars kan det hända att SL tar tillbaka pengarna.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: TT

Inom 60 dagar måste du aktivera din nyinköpta biljett. Annars kan pengarna brinna inne.

Dessa regler ingår i SL:s nya biljettsystem och nyligen fick en kund som köpt reskassa erfara detta. Kunden har nu anmält ärendet till konsumentverket.

På SL förklarar man de nya reglerna så här:

– För en tid sedan införde vi vilande biljetter som används först när de behövs. Tidigare var alla biljetter tidsbestämda och då kunde man missa flera dagar om man till exempel var sjuk eller reste bort, säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL.

Han berättar vidare att anledningen till 60 dagars gränsen är att det fanns en oro hos SL att det på deras server skulle finans massa olösta biljetter och att systemet inte skulle kunna hantera detta.

– Att någon inte aktiverar sin biljett i tid är hittills ett väldigt ovanligt problem. De flesta av våra kunder köper biljetter som löses in efter en kort tidpunkt. Men om någon råkar ut för detta så får de höra av sig till vår kundtjänst så ska vi göra vad vi kan för att kunden ska få sina pengar tillbaka, säger Jesper Pettersson.

►Läs också: Appen som ger dig koll på reskassan

klar

Artikellänk är kopierad

Tobias Sahlén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro