ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Slaget om unga sker på nätet

Ann Hagman · 12 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Anna Knutsson, 18, Sofia Lettijeff, 18, och Lisa Brattkvist, 19, letar efter konkreta beskrivningar av lediga arbeten och granskar kommunernas sajter där lediga jobb finns. 

Anna Knutsson, 18, Sofia Lettijeff, 18, och Lisa Brattkvist, 19, letar efter konkreta beskrivningar av lediga arbeten och granskar kommunernas sajter där lediga jobb finns.  Foto: Petra Jonsson


Så lockar kommunerna till sig ny personal

klar

Artikellänk är kopierad

En snabb Google-sökning på jobb och kommun ger över en halv miljon träffar. Det är på internet som slaget om den nya arbetskraften står.

För kommunerna och de statliga myndigheterna är det en överlevnadsfråga; när runt 160 000 personer successivt fasas ut måste nya medarbetare värvas i deras ställe.Men vart ska avgångseleverna vända sig? Metro lät ett gäng ta tempen i jobbgrytan och sätta sina betyg på hur jobben presenteras på nätet.

Anna Knutsson, 18, Sofia Lettijeff, 18, och Lisa Brattkvist, 19, går sista året på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg. De hittar både goda och dåliga exempel på marknadsföring. En kommun som lyckas väl är Göteborg. Eleverna får snabbt ögonen på en ledig tjänst som personlig assistent.

– Den här annonsen är jättebra. Man får veta vad tjänsten handlar om och man får en beskrivning av stadsdelen, och det bästa är att kvinnan man ska jobba med blir presenterad med egna ord. Det känns som att man tar både henne och den arbetssökande på allvar, säger Lisa Brattkvist.

I Jönköping arbetar Björn Svensson som personalchef inom omsorgen.

Hur jobbar ni för att marknadsföra er?– Det gäller att fånga ungdomarnas intresse, och deras föräldrar. I år blir det inga annonskampanjer som tidigare. I stället har förvaltningen anställt en person som på heltid ska utveckla vår hemsida. En uppdaterad och snygg hemsida är en nödvändighet i dag. 

Så tycker eleverna om jobbannonserna på nätet

Lund - Bäst i test 
  ”Tilltalande, tydlig och fångar en direkt. Jättebra med beskrivande bilder”.  Experten tycker:Ger en tydlig, realistisk bild. Bra bilder med exempel på arbetssituationerna. Konkreta, enkla länkar med bra språk i annonserna. Trevlig större vision som motiverar utan att försköna. Bäst.
Lund - Bäst i test ”Tilltalande, tydlig och fångar en direkt. Jättebra med beskrivande bilder”.  Experten tycker:Ger en tydlig, realistisk bild. Bra bilder med exempel på arbetssituationerna. Konkreta, enkla länkar med bra språk i annonserna. Trevlig större vision som motiverar utan att försköna. Bäst.
Östersund”Roligt med bilder, men för lite information. Skulle behöva bättre rubriker. Tråkigt språk i annonsen som knappt går att förstå.”  Experten tycker: Liknar Lunds. Sätter saker i sitt sammanhang med bra beskrivning av arbetsplatsen och arbetsuppgifterna. Helt okej, realistisk bild. God tvåa.
Östersund”Roligt med bilder, men för lite information. Skulle behöva bättre rubriker. Tråkigt språk i annonsen som knappt går att förstå.”  Experten tycker: Liknar Lunds. Sätter saker i sitt sammanhang med bra beskrivning av arbetsplatsen och arbetsuppgifterna. Helt okej, realistisk bild. God tvåa.
Lidköping”Bra koncept och övertygande. Verkar dock för bra för att vara sant. För mastig annons. Lockande i början men borde kunna uttryckas enklare.”  Experten tycker:Första intrycket är att det är lite överförsäljning. Hur pass realistiskt är detta? Lite luddiga formuleringar i själva arbetsbeskrivningarna.
Lidköping”Bra koncept och övertygande. Verkar dock för bra för att vara sant. För mastig annons. Lockande i början men borde kunna uttryckas enklare.”  Experten tycker:Första intrycket är att det är lite överförsäljning. Hur pass realistiskt är detta? Lite luddiga formuleringar i själva arbetsbeskrivningarna.
Nässjö”Kort och koncis men säger ingenting om Nässjö som kommun. Bra upplägg på annonsen. Lite mer avslappnat språk.”  Experten tycker: Riktar sig tydligt till ungdomar. Förlorar på att de inte tydliggjort med hjälp av bilder på hemsidan. Det saknas information om arbetsplatserna.
Nässjö”Kort och koncis men säger ingenting om Nässjö som kommun. Bra upplägg på annonsen. Lite mer avslappnat språk.”  Experten tycker: Riktar sig tydligt till ungdomar. Förlorar på att de inte tydliggjort med hjälp av bilder på hemsidan. Det saknas information om arbetsplatserna.
Stockholm”Svårt att hitta de lediga jobben. De borde få en tydligare plats på hem-sidan.” Experten tycker: Inte särskilt informativ, förutsätter att den sökande redan  känner till verksamheten och vad arbetet innebär. Mycket kortfattad  information om kvalifikationskrav. Inte direkt någon risk för överförsäljning.
Stockholm”Svårt att hitta de lediga jobben. De borde få en tydligare plats på hem-sidan.” Experten tycker: Inte särskilt informativ, förutsätter att den sökande redan  känner till verksamheten och vad arbetet innebär. Mycket kortfattad  information om kvalifikationskrav. Inte direkt någon risk för överförsäljning.
Göteborg”Enkel sökväg till jobben, jobbsidan bra indelad efter jobbens verksamhetsområde, anställningsform, senast inkomna etcetera.”  Experten tycker:Ger en bred bild av arbetsplatsen och stadsdelsnämndens verksamhet. Arbetsuppgifterna är utförligt beskrivna. Kvalifikationskraven är tydliga.
Göteborg”Enkel sökväg till jobben, jobbsidan bra indelad efter jobbens verksamhetsområde, anställningsform, senast inkomna etcetera.”  Experten tycker:Ger en bred bild av arbetsplatsen och stadsdelsnämndens verksamhet. Arbetsuppgifterna är utförligt beskrivna. Kvalifikationskraven är tydliga.

Bra arbetskamrater viktigare än hög lön

Fram till 2015 går 27 procent av alla statsanställda i pension. Staten kommer att erbjuda tiotusentals jobb och fackförbundet ST har gjort en omfattande enkätundersökning bland studenter.

Endast 4 av 100 tror att de kan få hög lön i statlig tjänst. – Staten är egentligen ingen låglönesektor. Det är bra mycket lägre löner inom kommun och landsting. Men man måste fortsätta utveckla jobben och gärna erbjuda en personutvecklingsplan för de anställda, säger Roger Syrén som genomfört undersökningen åt ST.     Ann Hagman

klar

Artikellänk är kopierad

Ann Hagman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro