ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Slipp batteriet till datorn

Helena Wingbrant · 11 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Bränslecell kan ersätta ditt batteri

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Grafik: Helena Lunding

ELEKTRONIK. Nu börjar det se ljust ut på marknaden för bränsleceller till bärbar elektronik. En amerikansk underleverantör till bland annat datorindustrin beställde nyligen ett större antal flödesplattor till bränsleceller från det svenska företaget Cell Impact. Men den ordern var bara en i raden som Cell Impact tagit emot på senare tid.– Att företagen tar kontakt med oss och vi inleder ett samarbete tyder på att de har tankar på att göra bränsleceller i stora volymer, något vår teknologi är anpassad för, säger Martin Valfridsson, vd för Cell Impact.I en bränslecell produceras elektricitet genom att vätgas eller metanol sönderdelas och reagerar med syre på ett membran. Bränslet och syret fördelas över membranet i bränslecellen via kanaler i två flödesplattor. Det speciella med Cell Impacts flödesplattor är att de tillverkas genom att materialet slås samman med hög energi. Metoden ger möjlighet till plattor med avancerad design i flera olika typer av material.Flödesplattorna ska levereras under våren och försommaren och därefter livslängdstestas. Om testerna faller väl ut är nästa steg att börja med volymproduktion. Innan bränslecellerna kan komma ut på marknaden krävs en del godkännanden för till exempel användarsäkerhet och en kanal för distribution av bränslet. – Men det är i högsta grad möjligt att industrialisera och kommersialisera. Finns det bara en efterfrågan så löser man sådana problem. säger Martin Valfridsson.Cell Impact har tio anställda och är ett helägt dotterbolag till det svenska industriföretaget Morphic Technologies som utvecklar flödesplattor för bränsleceller och värmeväxlare.

Boeing satsar på bränsleceller

DRIVMEDEL. Boeing ska testflyga ett plan som drivs med en bränslecell, rapporterar Graphic News. Försöken ska visa att en bränslecell kan ge tillräckligt med energi för att ett litet glidflygplan ska flyga i 100 kilometer i timmen. Planet har också ett litiumbatteri som ger extra effekt vid lyftning och stigning. Testerna kan leda till en framtida tillverkning av bränsleceller för passagerarplan, men det dröjer troligen tio–tjugo år tills teknologin blir vanlig i sådana plan.     helena wingbrant

klar

Artikellänk är kopierad

Helena Wingbrant
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro