ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Slitna bussar blir kvar

Josefin Svenberg · 8 Jan 2013
Uppdaterad 8 Jan 2013
Gamla bussar blir kvar trots slitage

Gamla bussar blir kvar trots slitage Foto: Scanpix


Hål i golven och trasiga säten är ingen ovanlig syn på äldre innerstadsussar. De 16 år gamla fordonen som skulle ha tagits ur trafik vid årsskiftet har fått dispens – och kommer nu att köras till augusti 2014.

klar

Artikellänk är kopierad

Vid årsskiftet skulle 46 av etanolbussarna som Keolis kör i Stockholms innerstad ha tagits ur trafik eftersom de nått SL:s krav på att bussarna inte får vara äldre än 16 år. Men landstingets trafiknämnd har beslutat att ge Keolis dispens för att köra bussarna fram till augusti 2014, då nuvarande avtal löper ut. 

Detta mot att Keolis sänkte sitt pris för trafiken med 14,2 miljoner samt åtog sig att rusta upp bussarna och besiktiga dem två gånger per år.

Men både bussförare och resenärer vittnar om att 16 års slitage syns på många av fordonen. – Det är som att köra en buss från andra världskriget, säger en bussförare, som vill vara anonym, till Metro.

Från Keolis sida intygar man att fordonens ålder inte innebär någon säkerhetsrisk.

– Bussarna uppfyller precis samma höga säkerhets- och miljökrav som tidigare. Översyn och upprustning av till exempel inredning fortsätter vi att göra kontinuerligt även på de här bussarna, säger Johan Nordfjäll, pressekreterare på Keolis.

Alternativet till att ge bussarna åldersdispens hade varit att ersätta dem med nya etanolbussar, vilket hade kostat SL cirka 150 miljoner kronor, eller med RME-bussar som drivs med rapsolja.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro