ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SL:s miss kan göra det dubbelt så dyrt

Josefin Svenberg · 8 Nov 2012
Uppdaterad 7 Nov 2012
– Jag har slutat med SL access när jag åker till jobbet och gått tillbaka till att köpa remsa. Det känns som att man inte  har kontroll på hur mycket man har kvar på kortet och man måste kolla det i automaten hela tiden. Med remsa har man  koll direkt, säger Petra Rosander, 38, konsult, Stockholm, med barnen Vera, 6 år och Axel två år 

– Jag har slutat med SL access när jag åker till jobbet och gått tillbaka till att köpa remsa. Det känns som att man inte  har kontroll på hur mycket man har kvar på kortet och man måste kolla det i automaten hela tiden. Med remsa har man  koll direkt, säger Petra Rosander, 38, konsult, Stockholm, med barnen Vera, 6 år och Axel två år  Foto: Lotta Bergseth


Resenärer som använder SL:s reskassa kan betala för mycket – utan att veta om det. Tekniska fel och konduktörers okunskap kan göra att för många kuponger dras.

klar

Artikellänk är kopierad

Reskassan på SL Access-korten ska på sikt ersätta förköpsremsan, men redan nu går det att använda reskassan för att köpa biljetter i kollektivtrafiken. Flera resenärer har dock hört av sig till Metro och berättat att det ibland dras för många kuponger. SL bekräftar att det varit problem med reskassan sedan en tid tillbaka.

– Det är ett problem som vi känner till och som tycks uppkomma vid två situationer (mer info här intill, reds anm). Vi gör allt får att åtgärda det men kan inte ge någon exakt prognos på när det är färdigt, säger Jesper Pettersson på SL:s presstjänst.

Från början var planen att förköpsremsan skulle sluta säljas vid årsskiftet, men detta har nu flyttats fram till våren 2013.

– Det beror bland annat på sådana här saker som inkörningsproblem. Det är viktigt att allt fungerar när remsan börjar fasas ut och därför vill vi inte binda oss vid något exakt datum än. Men när remsan har slutat säljas kommer man kunna fortsätta resa på den ett bra tag, säger Jesper Pettersson.

Resenärer som varit med om att för många kuponger dragits från deras reskassa kan höra av sig till SL:s kundtjänst för att få ersättning för överdebiteringen. Men då kommer nästa problem.

DÅ UPPSTÅR PROBLEMEN

Byte nära zongräns  När man till exempel byter från pendeltåg till buss nära en zongräns och läser av sitt kort kan en dubbel debitering ske. Orsaken är ett tekniskt fel som gör att gps:en i bussens läsare inte känner av vilken zon man befinner sig i.

Längre resa med lokalbana  När man färdas med exempelvis Roslagsbanan som går över flera zongränser kan det hända att konduktören ombord aviserar för få kuponger. Detta åtgärdas genom att konduktörerna utbildas och att deras tekniska apparater byts ut.

– Ersättningen sätts in på bankkontot och detta ska ske inom tio dagar, men just nu kan det tyvärr ta lite längre tid.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro