ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Små butiker bemöter dig bäst

Conny Emmelin · 3 Nov 2011
Uppdaterad 2 Nov 2011
– När jag vill hitta annorlunda, roliga plagg, eller smycken så handlar jag hellre i mindre butiker. Då får man vara mer sin egen med grejerna, säger Helene Raner Roos, 43, bankbiträde, Bromma.

– När jag vill hitta annorlunda, roliga plagg, eller smycken så handlar jag hellre i mindre butiker. Då får man vara mer sin egen med grejerna, säger Helene Raner Roos, 43, bankbiträde, Bromma.


Små butiker ger bättre bemötande än stora kedjor enligt undersökning. Mystery shoppers har undersökt köpcentrum under fem års tid.

klar

Artikellänk är kopierad

Är bra service det viktigaste när du shoppar? Då bör du söka dig till små butiker snarare än stora kedjor. Det har mystery shoppers kommit fram till efter fem års undersökningar på ett köpcentrum i Kungsbacka. – I vår undersökning visar det att stora kedjor ibland har mest fokus på dagskassan och missar lite i företagskultur, säger Gunnar Dehlfors, VD på konsultföretaget Idé & Information som ligger bakom studien.

Genom hemliga ”kunder” så kallade mystery shoppers har företaget under fem år besökt butiker på köpcentrat Kungsmässan. Deras erfarenhet är att små, ägarledda butiker har ett större engagemang, servicekänsla och kundbemötande än större kedjor.

Och kundbemötandet spelar stor roll, säger Gunnar Dehlfors. – Mycket nöjda kunder talar varmt om din butik till sina grannar och vänner, säger han.

Att ge ett bra kundbemötande kan dock vara lite komplicerat eftersom kunder är olika. Men det finns tumregler. – Det är viktigt att kunden känner att man är här och nu och att engagemanget är genuint, säger Gunnar Dehlfors.

klar

Artikellänk är kopierad

Conny Emmelin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro