ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Små européer tillbaka

Billy Andersson · 10 Jul 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Renault Twingo och Fiat 500 är nya, coola, små och europeiska. 

Renault Twingo och Fiat 500 är nya, coola, små och europeiska. 


klar

Artikellänk är kopierad

DESIGNLYX. Europeiska småbilar är smarta igen. Det har de inte varit sedan 1960-talet. Men tack vare retrodesign, bra pris och klimatkris väljer de unga medvetna en liten europe. Nya Fiat 500 rullade ut på Turins gator i förra veckan. Enligt alla rapporter så är den nya Fiat 500 precis så cool som Fiat hävdat sedan ett år tillbaka. Bilen kan designas in i minsta detalj av köparen.Bilen börjar säljas i Sverige efter årsskiftet. Priset börjar på 110 000 kronor. Samtidigt lanserar Renault sin nya Twingo. Den är inte helt olik nya Fiat 500. En fräck kaross med hjulen i hörnet, bra säkerhet och rapp men bränslesnål motor. Priset kommer att hamna en bra bit under 100 000 kronor.

Twingo är  en modernisering av en Twingo från 90-talet. Men med lite fantasi kan man se att Twingo är 00-talets svar på gamla Renault R 4. Småbilarna från Europa håller på att bli trend igen. Att köra en stor bränsletörstig bil är både korkat och töntigt. Samtidigt hänger allt fler på retrovågen. Mini finns redan, Bubblan i form av New Beetle skapade retrovågen och det ryktas om att Citroën ska bygga en ny version av 2 CV – bilen med högst kultstatus av alla. Men vad som skiljer Fiat 500 och Renault Twingo från de andra europeiska småbilarna i dag är att de liksom sina kusiner från 60-talet har ett fräckt pris.

Renault R 4 var drömmen bland unga proggare på 60-talet.
Renault R 4 var drömmen bland unga proggare på 60-talet.

Symbol för 40-talisterna

EFTERKRIGSBIL. Både Fiat 500 och Renault R 4 var bilar som byggdes för nästan 50 år sedan åt efterkrigsgenerationen – den som inte hade så mycket pengar men som ville ta del av den nya friheten som bilen innebar.Men bilarna blev symboler för den unga generationen som växte fram på 60-talet – 40-talisterna. Renault R 4 var drömmen bland unga proggare och halvhippies när Hola Bandola band var som störst. Bilen var en riktig plåtlåda utan krusiduller och en växelspak som påminde om en paraplyklyka.Fiat 500 var mer populär hos storstadspubliken. En citybil innan begreppet citybil var uppfunnet. Sedan kom alla japanska småbilar och den europeiska småbilsindustrin blev aldrig densamma. Med Peugeot 205 och Volkswagen Golf som undantag.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro