ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Smicker och presenter får dig att shoppa

Conny Emmelin · 25 Sep 2013
Uppdaterad 25 Sep 2013

Med smicker kommer du långt. Åtminstone om du är säljare. Forskning visar att få inköp är rationella och att smicker eller försök att likna kunden så mycket som möjligt fungerar bra.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Scanpix

– Vi tenderar att tro att det är tvärtom men forskare har visat att väldigt få av våra inköp är rationella. I de situationer då vi inte är så rationella är smicker ett sätt att få kunden att köpa en viss vara, säger Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi vid Karlstads universitet och centrum för tjänsteforskning.

Tidningen Råd & Rön har tidigare rapporterat om att smicker är en effektivt knep för säljaren att få en viss produkt såld. Forskaren Per Fredriksson menar att smicker fungerar bäst på osäkra kunder.

– Ju mer erfarna vi konsumenter är desto bättre blir vi på att upptäcka detta. När man står och vacklar fungerar det bättre, säger han.

Klassikern när en försäljare säger att du ser skitsnygg ut i den tröjan. Fungerar den alltid?

– I avgörande situationer där du själv står och tycker att det är helt okej då kan säljaren ha nytta av en sådan fras. Men det kan också slå tillbaka och få motsatt effekt om kunden tycker det är för sökt, säger Kristensson.

klar

Artikellänk är kopierad

Conny Emmelin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro