ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sms-företag skickar obeställda tjänster

Johan Mårtensson Bornudd · 27 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Det senaste halvåret har Konsumentverket och ERB fått flera hundra an­mäl­ning­ar mot sms-bolaget Funmobile. – Jag måste betala för tjänster som jag aldrig beställt, säger Henrik Andersson, 23.Den 12 februari fick Henrik Andersson i Kristianstad det första meddelandet från Funmobile. ”Tack för din beställning” skrev företaget i ett sms.

Han trodde att det rörde sig om ett tillfälligt misstag. Men varje vecka dras pengar från hans kontantkort. Pengar för bilder och ­ring­signaler som han inte vill ha. – Till saken hör att jag inte ens kan använda tjänsterna. De fungerar inte på min telefon.Han är inte den ende som känner sig lurad av företaget.

Även Ida Vikström, 22, tvingas betala för mobiltelefontjänster som hon försäkrar att hon inte beställt. – När jag fick räkningen blev jag riktigt förbannad. Det rör sig visserligen bara om några hundralappar, men så här får det inte gå till, säger hon.

Konsumentverket och Etiska rådet för betalteletjänster, ERB, har fått över 300 anmälningar mot Funmobile sedan augusti. – Men de flesta anmälningarna handlar om marknadsföringen som har varit vilseledande. Företaget på­stod att ringsignalerna var gratis vilket de inte alls är, säger Joakim Rolander, jurist på ERB.

I går gav Funmobile med sig, efter att Henrik Andersson hotat med polisanmälan. I ett mejl till honom lovar sms-företaget en återbetalning på det han debiterats. Metro har sökt Funmobile, men ansvariga har inte gett några kommentarer. Han trodde att det rörde sig om ett tillfälligt misstag. Men varje vecka dras pengar från hans kontantkort. Pengar för bilder och ­ring­signaler som han inte vill ha. – Till saken hör att jag inte ens kan använda tjänsterna. De fungerar inte på min telefon.

Han är inte den ende som känner sig lurad av företaget. Även Ida Vikström, 22, tvingas betala för mobiltelefontjänster som hon försäkrar att hon inte beställt. – När jag fick räkningen blev jag riktigt förbannad. Det rör sig visserligen bara om några hundralappar, men så här får det inte gå till, säger hon.

Konsumentverket och Etiska rådet för betalteletjänster, ERB, har fått över 300 anmälningar mot Funmobile sedan augusti. – Men de flesta anmälningarna handlar om marknadsföringen som har varit vilseledande. Företaget på­stod att ringsignalerna var gratis vilket de inte alls är, säger Joakim Rolander, jurist på ERB.

I går gav Funmobile med sig, efter att Henrik Andersson hotat med polisanmälan. I ett mejl till honom lovar sms-företaget en återbetalning på det han debiterats. Metro har sökt Funmobile, men ansvariga har inte gett några kommentarer. 

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Mårtensson Bornudd
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro