ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sms och filmer samsas i tv:n med Dreamparks ip-teknik

Anders Frick · 17 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Henrik Lindmark på Dreampark vill skapa en helt ny form av tv, med hjälp av ip-teknik. 

Henrik Lindmark på Dreampark vill skapa en helt ny form av tv, med hjälp av ip-teknik.  Foto: Anders Frick


klar

Artikellänk är kopierad

IPTV. Dreampark är företaget som började bygga webbportaler för stadsnät, men som nu utvecklar mjukvara för tv över ip-baserade nät, iptv. Med deras senaste lösning går det att skicka mms direkt till tv:n.

Den analoga tv-tekniken är numera ett minne blott. Men framtidens tv är inte bara digital, utan går också via ip-nät. Det här ger nya möjligheter till interaktivitet som man knappast kunde drömma om på Lennart Hylands tid. Dreampark är något av en doldis i Tekniksverige, och ligger i Norrköping Science Park, precis intill Motala Ström. Företaget skapar mjukvara som fungerar som ett ”klister” mellan tv:n och den programdata som skickas över nätet. Kunskapen om hur man paketerar innehåll på webbportaler appliceras nu i tv:ns värld.

Förutom två stora kontrakt nu som är på gång, ett i Östeuropa och ett på Brittiska öarna, satsar företaget också hårt på Mellanöstern.– Många länder hoppar över utvecklingssteget med tv via satellit eller kabel, och går istället direkt på ip-tv, säger Henrik Lindmark, som är en av grundarna.

Dreamparks lösning är baserad på vanlig webbstandard, html. På en mässa i Holland nyligen visade Dreampark upp en lösning där användarna kan programmera tv-boxen via mobilen.

Henrik Lindmark vill att det ska vara lätt att skapa tjänster med Dreamparks lösning. I en av deras senaste tjänster ska användaren kunna skicka mms som sedan visas upp på mottagarens tv. Förutom att det kan vara kul att skicka en semesterbild till farmor och farfars tv så kan tekniken också användas i form av ”Viktigt meddelande” som sänds till allmänheten, exempelvis då en större katastrof hotar.

Henrik Lindmark kallar tekniken för dreamlets, och hoppas att programbolagen kan utnyttja detta för att skapa en helt ny form tv, där direktkommunikationen påverkar innehållet.– Till exempel kan man låta tittarna vara med och välja vem av såpoperaskådisarna som ska bli utröstad, säger Henrik Lindmark. 

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Frick
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro