ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Smutsiga företag tvättar sig gröna

Aron Andersson · 23 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
– En fråga som är på agendan, som klimatfrågan är just nu, blir något som alla vill vara med och profitera på, säger Martina Krüger jobbar med klimatfrågor på Greenpeace. 

– En fråga som är på agendan, som klimatfrågan är just nu, blir något som alla vill vara med och profitera på, säger Martina Krüger jobbar med klimatfrågor på Greenpeace.  Foto: Theresia Bråkenhielm


klar

Artikellänk är kopierad

Martina Krüger om:
Martina Krüger om:

Nu lockas vi med gröna skogar istället för låga priser. Biltillverkare, flygbolag och elföretag vill rida på klimatvågen.– Jag ser en stor uppsving av greenwashing i dag. Men är det en fråga som är på agendan, som klimatfrågan är just nu, så blir det något alla vill vara med och profitera på, säger Martina Krüger som jobbar med klimatfrågor på Greenpeace.

Att locka med vindkraft, solenergi och öppna landskap är vanligt förekommande i annonser. Ändå vet vi att företagen bakom reklamen inte alltid har bara grönt mjöl i påsen. Så kallad greenwashing innebär att måla upp en bild av företaget och dess produkter som gröna och bra för miljön. I veckans tidningsskörd finns annonser om miljöbilar från Volkswagen, Fortums klimatsmarta kunder och vindkraft från Vattenfall.– Vattenfall är ett tydligt exempel. De äger en av de största uppsättningarna vindkraftverk men det är inte frivilligt. När nya miljömål sattes upp för ett antal år sedan tillfrågades de av regeringen om de skulle ta halva målet, men de sade blankt nej, säger Martina Krüger.

– Nu har de mer eller mindre tvingats att satsa på vindkraft efter all kritik av deras kolkraft.Att allt fler företag väljer att visa upp en miljövänlig profil, trots att de i verksamheten inte värnar om miljön, kan göra att även de med goda intentioner råkar illa ut.– En risk är att folk då tror att vad än alla säger så är det skitsnack, att det inte finns någon med genuina avsikter. Då blir folk cyniska, säger Martina Krüger.

••Är det så att man satsar mer på sina reklamkampanjer än att verkligen bli miljövänliga?– Det skiljer sig nog ganska mycket mellan olika företag. Men en helsideannons är ju inte billig. 

Sajterna som avslöjar miljöbovarna

Flera sajter vill avslöja företag som målar upp en grön fasad. Besökarna ska varna varandra om miljövidriga företag och tipsa om gröna produkter.I går den 22 april firades Earth day. I samband med det lanserade Google en sajt för att samla folks tips och idéer för att värna om miljön. Men de är långt ifrån först. Internet kryllar av sidor som vill varna om företag och produkter som bör undvikas.

Sajten Greenwashing index försöker genomskåda annonskampanjer. Där kan du ladda upp reklamfilmer som sedan betygsätts av alla besökare utifrån hur lögnaktiga de anses vara.– Det är skönt att det finns forum för att komma med saker som normala tidningar inte är intresserad av och som inte passar in i nyhetsvärderingen, där måste det vara någon som dör för att det ska tas upp, säger Martina Krüger på Greenpeace.

I Sverige lanserades förra året Badbuster, en sajt som också avslöjar miljöbovar. Här får besökaren ett miljöbetyg på olika företag. Det sammanställs från ett antal olika tidskrifter.Vanligt är också forum och sociala nätverk, som Sustainlane eller Fivelimes, där användarna kan diskutera tillsammans.– Det som oroar mig är att det blir det etablerat i människors huvud att det  enbart är varje enskild individs uppgift att rädda världen. Att man slipper ansvarstagande från politisk håll och från näringslivet, säger Martina Krüger.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro