ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Snabba cash" på rean – bokstavligen

Peter Lindholm · 26 Feb 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Jens Lapidus storsäljare  "Snabba cash" kan redan hittas på reabordet. – Förlaget säger att det är den takten det är nu i bokvärlden, säger Jens Lapidus.

Jens Lapidus storsäljare  "Snabba cash" kan redan hittas på reabordet. – Förlaget säger att det är den takten det är nu i bokvärlden, säger Jens Lapidus.


Storsäljarna reas ut allt fortare

klar

Artikellänk är kopierad

BOKREAN. Livslängden för böcker blir allt kortare. Det märks inte minst på årets bokrea. Här reas böcker ut som knappt funnits i handeln i ett halvår, trots att de var storsäljare till ordinarie pris så sent som i förra veckan.

Av de tio böckerna som toppade Svensk Bokhandels försäljningslista förra månaden går det att hitta hela sex stycken i reahyllorna i dag. Det handlar bokstavligen om ”Snabba cash” för bokhandeln, för att använda sig av titeln på deckarkometen Jens Lapidus hyllade succédebut. Den gavs ut för ett drygt halvår sedan, tog sig upp på försäljningslistans tio-i-topp förra månaden och en specialupplaga används nu som lockbete på bokrean. – Det snurrar fort som fan. Jag har ställt mig lite frågande, men jag accepterat förlagets förslag och så där. Den kommer ju på pocket nu i mars också. Men förlaget säger att det är den takten det är nu i bokvärlden, säger Jens Lapidus.

Det är likadant med Susanna Alakoskis roman ”Svinalängorna”. Den gavs ut för elva månader sedan, fick Augustpriset i december, blev en storsäljare i julhandeln och kliver direkt från försäljningslistans förstaplats till reapallarna. – Den långsiktiga tendensen har varit att böckernas livslängd har minskat, så ser det ut i hela världen. Det är ett väldigt mycket större utbud som måste få plats och då måste de gamla böckerna ge plats för nya. Böckernas liggtid blir kortare, säger Jonas Modig från Bonnierföretagen, ordförande i Svenska förläggareföreningen.Inte heller Nobelpristagaren Orhan Pamuks bok ”Istanbul – Minnen av stad” hann bli en hyllvärmare. Efter ett knappt halvår i bokhandeln reas den ut, om än i billigare kartonnageutgåva. Detta trots att den toppade Svensk Bokhandels februarilista över landets mest sålda facklitteratur.– Många är nog inte ens medvetna om skillnaden mellan originalutgåva och kartonnage. Man ser bara att boken är billigare, sedan är man inte medveten om att sidorna gulnar i bokhyllan efter fem år, säger Mats Söderlund, förbundsordförande för Svenska Författarförbundet.

Men det stora problemet anser han vara att böcker har blivit en förbrukningsvara, och numera hanteras som vilka slit- och slängprodukter som helst.– Hela branschen verkar vara i gungning. Det är nästan som att man förlorat kontakten med att det är litteratur man jobbar med. Jag tror att det är både bokhandlare och förlag som driver på varandra i den här karusellen. Det är en negativ spiral som tagit fart. Det har lett till att det nästan inte finns några mellansäljare, antingen säljer man 3 000 exemplar eller 50 000. På sikt kan det innebära att läsarna får ett snävare urval. Det är allvarligt, på ett sätt känns det som ett hot mot demokratin när man urholkar det offentliga samtalet. Det blir så när det är färre röster som får spridning.

Förlagen kan egentligen inte rea ut böcker hur som helst. Men det innebär inte alltid att det är enskilda butiker eller kedjor som sänker priserna för att locka in köpare. – Det normala kontraktåtagandet är att originalboken ska vara i fred i två år. Sedan får man komma överens separat om det verkar vara en bra idé att göra rea tidigare. Man ska ju inte rea bort saker i ondödan, men å andra sidan är rean ett kolossalt kraftfullt säljtillfälle, säger Jonas Modig.– Det gäller att hissa segel när vinden är stark. Så är det.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro