ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Snabba sportiga samurajer

Billy Andersson · 15 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Honda CR-Z. I början av 90-talet hade Honda ettriga småbilen CRX i programmet. Nästa år ska uppföljaren CR-Z börja produceras, enligt Honda. Bilen är formad som en kilformad akvariefisk, rejält nedbantad för att elhybridmotorn ska kunna leverera sportbilsegenskaper.

Honda CR-Z. I början av 90-talet hade Honda ettriga småbilen CRX i programmet. Nästa år ska uppföljaren CR-Z börja produceras, enligt Honda. Bilen är formad som en kilformad akvariefisk, rejält nedbantad för att elhybridmotorn ska kunna leverera sportbilsegenskaper.


Japanerna gör revolution i sportbilsvärlden

klar

Artikellänk är kopierad

Lexus LF-A Roadster. Lexus förknippas med trötta direktörsbilar. LF-A är något helt annat. Den här bilen måste Ferrari och Aston Martin se upp med. Minst lika snabb men med hybridmotor och design som andas 2000-tal. Roadstermodellen har gjort succé på bilmässan i Detroit. Än så länge en konceptbil men kommer snart i produktion.
Lexus LF-A Roadster. Lexus förknippas med trötta direktörsbilar. LF-A är något helt annat. Den här bilen måste Ferrari och Aston Martin se upp med. Minst lika snabb men med hybridmotor och design som andas 2000-tal. Roadstermodellen har gjort succé på bilmässan i Detroit. Än så länge en konceptbil men kommer snart i produktion.
Mitsubishi Concept-RA. En konceptbil, men den är helt anpassad efter nya amerikanska utsläppsregler, så den kommer troligtvis snart ut på vägarna. Under huven, i plast, sitter en snål dieselmotor, men eftersom bilen är byggd i aluminium och återanvänd plast räcker hästkrafterna till. Och den aggressiva hajprofilen ser farligt snabb ut.
Mitsubishi Concept-RA. En konceptbil, men den är helt anpassad efter nya amerikanska utsläppsregler, så den kommer troligtvis snart ut på vägarna. Under huven, i plast, sitter en snål dieselmotor, men eftersom bilen är byggd i aluminium och återanvänd plast räcker hästkrafterna till. Och den aggressiva hajprofilen ser farligt snabb ut.
Nissan GT-R. Japans Porschedödare. Från 0 till 100 på mindre än fyra sekunder. Öronbedövande buller och fyrhjulsdrift. Som gjord för vänsterfilen på autobahn. Sneda, ögonlika strålkastare, ett rejält underbett i fronten och kantiga linjer ger en alldeles egen profil bredvid de strömlinjeformade konkurrenterna.
Nissan GT-R. Japans Porschedödare. Från 0 till 100 på mindre än fyra sekunder. Öronbedövande buller och fyrhjulsdrift. Som gjord för vänsterfilen på autobahn. Sneda, ögonlika strålkastare, ett rejält underbett i fronten och kantiga linjer ger en alldeles egen profil bredvid de strömlinjeformade konkurrenterna.

Västerländska sportbilar rullar i gamla hjulspår.Japanska racerbilar är nydanande, snabba och miljövänliga – och ser ut som papperskonst.Sportbilar har varit bullriga, snabba och röda i 100 år. Det är sällan nytänkande i kategorin. Men nu varvar nya japanska sportbilar i kulisserna.

Japaner har tidigare gjort små sportbilar, bra och billiga bilar för den stora massan. Mazda Miata har varit mest framgångsrik.Européer och amerikaner har tillverkat supersportbilarna som alla beundrar men ingen har råd att köpa. Ferrari och Chevrolet Corvette är prototyperna för den ultimata sportbilen.

Japaner har försökt kopiera, med varierande framgång, åtminstone enligt de traditionella sportbilsentusiasterna. Men japanska bilar har blivit populära att göra om till trimmade gatbilar. Filmen ”2 fast 2 furious” har gestaltat trenden.Det har de japanska bilmärkena plockat upp, blandat med miljötänk och den japanska papperskonsten origami.

Resultatet är de nya rullande samurajerna. Snabba bilar, ofta drivna med miljövänligare motorer och med ett alldeles eget kantigt utseende.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro