ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Snacka går ju!

Annika Wihlborg · 19 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Nicolas Jacquemot tror att alla kan bli duktiga på att tala för sig i karriärsammanhang. Han tycker att man ska prata om mindre tunga ämnen, som resor, mat eller aktuella filmer, på fikarasten. 

Nicolas Jacquemot tror att alla kan bli duktiga på att tala för sig i karriärsammanhang. Han tycker att man ska prata om mindre tunga ämnen, som resor, mat eller aktuella filmer, på fikarasten.  Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Snacka rätt. Då går det lättare i karriären.Det menar kommunikationsrådgivaren och etnologen Nicolas Jacquemot, aktuell med boken ”Fixa snacket!”– Jag hoppas att boken ska fungera som en guide som ger svar på frågor som ”Hur bär jag mig åt för att inte bli ignorerad, missuppfattad eller omkullsnackad?” Kunskaperna är användbara såväl privat som i karriären, säger Nicolas Jacquemot.

Han menar att alla kan bli duktiga på att snacka för sig i karriärsammanhang. Att kunna tala för sin sak och umgås med olika typer av människor har blivit en viktigare konkurrensfördel på senare år.– I takt med att utbildning förvandlas till ett grundkrav i många yrken är det personligheten som är det främsta konkurrensmedlet. En viktig del av det är vår förmåga att kommunicera med omvärlden. Att fixa snacket handlar inte bara om att sälja in sig själv. Det är också viktigt för att kunna samarbeta med andra och för att inte bli överkörd av chefen eller kollegerna, säger Nicolas Jacquemot.

Även i avslappnade miljöer som fikarummet gäller det att ha tungan rätt i mun, menar han.– Undvik kontroversiella ämnen som politik och religion och satsa i stället på ämnen som resor, hobbyer, mat, aktuella händelser eller nya böcker och filmer, säger han.– Stunden i fikarummet ska vara avkopplande och ge ny energi, så småprata om ämnen som många kan relatera till och som inte ger upphov till hetsiga eller långvariga diskussioner.

Nicolas snacktips

Under mingelOm du är på en personalfest eller ett mingel hos en kund är syftet att skapa nya kontakter och lära känna folk. Inled samtalet med att fråga var personen i fråga jobbar och med vad. Visa intresse för personen du pratar med och satsa på att ställa många frågor om du känner dig nervös. När ni avhandlat det professionella kan du absolut bli personlig, men var noga med att inte bjuda alltför mycket på dig själv och bli privat. Folk är sällan särskilt intresserade av din konflikt med svärföräldrarna eller vad du åt till frukost. När du är nySom ny på en arbetsplats säger instinkten ofta att man bör ligga lågt. Det ligger något i det, men missa inte chansen att gå runt och hälsa på och presentera dig för dina nya kolleger. Det gör att de nya kollegerna vet vem du är och du får en chans att orientera dig i organisationen. Se till att klara av presentationsrundan under de första dagarna. Satsa på att känna av arbetsplatskulturen och avvakta med att spela ut hela ditt register innan du bekantat dig med den. Undvik också att presentera radikala förändringsförslag eller extrema åsikter de första veckorna. Visa intresse för kollegerna och markera att du gärna vill lära känna dem.Med chefenVar med och sätt agendan när chefen kallar in dig på sitt rum. Sitt inte och vänta på att chefen ska ta kommandot, medverka i stället till att driva samtalet framåt. Tala om för chefen att du vill ta upp en fråga som känns viktig för dig. Det sätter tonen för diskussionen. Om du är nervös för att prata med chefen så testa att ta några djupa andetag innan det är dags och glöm inte att chefen inte är mer än människa.På mötetKänslan av att man aldrig får ordet på möten är inte helt ovanlig. Det är lätt att högljudda och dominanta personer tar över helt och du riskerar att bli frustrerad för att du aldrig fick sagt det du ville framföra. Vänta aldrig på att få ordet, utan se till att ta det i stället. Även om ni oftast strävar efter konsensus på möten så tveka inte att framföra åsikter som går stick i stäv mot vad andra tycker. Det tillför mötet en ny dimension och får övriga deltagare att tänka till en extra gång. Fördöm aldrig andras åsikter, exempelvis genom att säga ”du har helt fel”. 

klar

Artikellänk är kopierad

Annika Wihlborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro