ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Snapchat-bilder kan visst sparas – företaget kritiseras av kontrollorgan

Mathias Gerdfeldter · 9 Maj 2014
Uppdaterad 9 Maj 2014

Meddelandeappen får skarp kritik från en amerikansk myndighet, som anklagar Snapchat för falsk marknadsföring.

klar

Artikellänk är kopierad

Evan Spiegel är vd för Snapchat, som nu anklagas för falsk marknadsföring.
Evan Spiegel är vd för Snapchat, som nu anklagas för falsk marknadsföring.Foto: TT

Den populära mobilappen Snapchat har som syfte att du kan skicka bilder och meddelanden till andra användare – bilder som sedan omedelbart raderas så fort mottagaren har tittat på dem. De ska inte sparas någonstans eller kunna spåras eller registreras. Detta har åtminstone det amerikanska företaget påstått hittills, men nu får man bakläxa.

►LÄS MER: Snapchat värderas till miljarder – men kan ha använts för barnporr

Den amerikanska myndigheten Federal Trade Commission (FTC, som har motsvarande ungefär svenska Konsumentverkets roll), har efter en utredning slagit fast att Snapchat vilseleder kunderna och ljuger i denna marknadsföring av sig själva. Bilder och meddelanden kan visst sparas – och det är busenkelt: Helt enkelt genom att mottagaren (eller avsändaren) tar en skärmdump av innehållet. Det finns också flertalet andra appar, utvecklade av tredje parter, med det explicita syftet att de sparar Snapchat-meddelanden i telefonen.

– Om ett företag marknadsför sina produkter med hjälp av säkerhets- och integritetsaspekter, är det viktigt att det håller dessa löften, säger FTC:s ordförande Edith Ramirez i ett pressmeddelande.

►LÄS MER: Snapchat nobbar Facebooks miljardbud

Utöver detta kritiserar FTC även Snapchat för att gå bakom ryggen på sina användare, genom att oannonserat samla in information om användarnas geografiska plats samt att genomsöka kontaktlistor i mobiltelefonen utan uttryckt tillåtelse.

Snapchat har tagit till sig kritiken, och hargått med på en uppgörelse med FTC om att inleda ett så kallat integritetsprogram i syfte att korrigera såväl appens säkerhet som marknadsföring. Vid uteblivna förbättringar riskerar man böter.

– Vi har lärt oss mycket sedan vi började utveckla Snapchat. Ett sätt att lära sig har varit att göra fel ibland, och rätta till det, skriver Snapchat i ett blogginlägg.

klar

Artikellänk är kopierad

Mathias Gerdfeldter
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro