ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Snart får du köra din vanliga bil på etanol

TT · 14 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

MILJÖBIL. Det ska bli lagligt att konvertera gamla bilar så att de kan köras på etanol och biogas. Men staten skjuter inte till några pengar. Beslutet om en lagändring har fattats och överlämnats till Kommerskollegium, som ska pröva att det inte strider mot några EU-regler.– Jag räknar med med att lagändringen ska kunna gälla från 1 januari 2008, sade miljöminister Andreas Carlgren, efter riksdagens miljödebatt på onsdagen. Carlgren har övervägt statliga bidrag men kommit fram till att det är fel att lägga skattepengarna på det.– Vi vill i stället lägga stimulanserna på nya miljöbilar eftersom det ger största energieffektiviteten, säger han. Inget beskedCarlgren hoppas att inom kort kunna lägga fram förslag om den utlovade miljöbilspremien. Den finns med i de pågående budgetförhandlingarna.– Jag kan inte säga när förslaget kommer eftersom vi inte är klara, men jag är ganska duktig på att driva mina krav i förhandlingar med finansministern, säger han. Carlgren räknar inte med att så många väljer att konvertera sina bilar.– Men det finns en del som vill och nu skapar vi den lagliga möjligheten, säger han. Miljöpartiet, som länge drivit kravet på en lagändring, välkomnar förändringen.– Men det behövs stimulanser, säger språkröret Peter Eriksson. Kräver skatteavdragDet kan kosta 10 000 till 20 000 kronor och miljöpartiet vill ha ett 30-procentigt skatteavdrag.– Det är viktigt att många känner att de kan vara med. Satsar vi bara på nya bilar har de flesta med vanliga löner ingen möjlighet att komma in i systemet, säger han.

Carlgren informerade i debatten också om att det ska införas en miljömärkning av bilar, troligen från 1 januari. Inom kort kommer därtill ett förslag om en nationell definition av miljöbilar. I en skrivelse till riksdagen skärps miljökraven vid offentlig upphandling.Arbetet med direktiven till den parlamentariska beredningen är i slutskedet. Direktiven har diskuterats med övriga partier och ett förslag har lämnats över. Partierna har nu några dagar på sig att komma med synpunkter.Uppmanade till samarbete

Avsikten är att den parlamentariska beredningen ska lägga fram ett batteri av åtgärder vid årsskiftet så att beslut kan fattas nästa år, säger Carlgren och nämner skatter och andra styrmedel för miljövänliga val på trafikområdet. I debatten uppmanade han övriga partier att samarbeta i stället för att gräla sig ur klimatproblemen. Anders Ygeman (s) kritiserade regeringen för passivitet, för ett yrvaket intresse som bara resulterat i prat.– Sluta prata börja handla, sade han och efterlyste bland annat försök med kilometerskatt på tung trafik

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro