ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Snart kan dataspel få sexistmärkning

Aron Andersson · 13 Nov 2014
Uppdaterad 13 Nov 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Är du trött på spel som förmedlar förlegade och stereotypa könsroller? Snart kan en ny märkning göra skillnad.

Nu satsas 272 000 kronor på arbetet med en ny märkning för dataspel. Målet är att göra det möjligt för kunder att: ”hitta och premiera normkritiska spel”.

Arbetet utförs av branschorganisationen Dataspelsbranschen, som samlar flera svenska spelutvecklare. Märkningen hämtar inspiration från filmens ”Bechdeltest”, som avslöjar sexistiska filmer, säger Per Strömbäck, talesperson för organisationen, till nyhetsbyrån Sirén.

Dataspelsbranschen har ansökt om, och beviljats, stöd för arbetet från myndigheten Vinnova och fått ett bidrag på 272 000 kronor. I ansökan beskrivs målet med arbetet på följande sätt:

”Ett märkningssystem som dels gör det möjligt för kunder att hitta och premiera normkritiska spel, och som ger ett normkritiskt innovationsstöd för spelutvecklare”

– Jag känner inte till något annat projekt i världen som ställt denna fråga, säger Per Strömbäck till Metro.

Enligt honom är det inte klart att märkningen skulle handla om ett faktiskt märke på förpackningen, eller om det snarare skulle vara en sorts certifiering för företagen som utvecklar spelen. Det är den typen av frågor som nu ska utredas.

– Vi har inte fått pengar för att göra en märkning utan för att se om det går att göra en märkning och i så fall hur, säger han.

Debatten om sexism i dataspelsvärlden har gått varm i höst och i Metro skrev på torsdagen 401 icke-män under insändaren: ”Ja, det finns gamers som inte är män”. En av dem är Johanna Rönnsved som tror att en märkning skulle vara positiv.

– Då går det att se hur stor andel av spelen som skulle klara ett sådant test. Hur ser man på kvinnliga karaktärer, är de passiva? Är det alltid den klassiska machomannen som ska vara hjälten, säger hon.

– Vi pratar om att kvinnor inte inkluderas men det är också väldigt många andra grupper känner sig väldigt exkluderade. Det viktigaste är att göra spelen inkluderande så att alla känner sig välkomnade.

►LÄS MER: Ja, det finns gamers som inte är män

►LÄS MER: Svaret på frågan ”Var e brudarna?”

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro