ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Snygga expediter är en fara för kunderna

David Baas · 22 Jun 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Kund, se upp! Snygg butikspersonal kan få dig att göra dåliga köp. – Vi ska ju helst vara rationella konsumenter, men här är det känslor som påverkar. Då är det större risk att du inte fattar så bra beslut, säger Claes-Robert Julander, professor vid Handelshögskolan i Stockholm. Claes-Robert Julander och kollegan Magnus Söderlund har genomfört experiment där försökspersoner besökt samma fiktiva butik eller rest med samma fiktiva flygbolag men mötts av attraktiva respektive mindre attraktiva anställda. I båda fallen visade det sig att kunderna som betjänades av attraktiv personal var nöjdare med företagen än den andra gruppen. – De attraktiva tillskrivs en rad positiva egenskaper som smittar av sig på hur man uppfattar företaget, säger Julander.

•• Bör butiksägare därför anställa snygg personal? – Jag vill inte dra så långtgående slutsatser. Man ska utbilda människor så att de skapar sin egen attraktivitet genom trevligt bemötande. – Attraktivitet är inte bara utseendet utan också sättet att vara.

klar

Artikellänk är kopierad

David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro