ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Social kompetens gör Myspace TV attraktivt

Aron Andersson · 13 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
James Fabricant har redan kopplingar till Sverige eftersom hans mamma är svenska. 

James Fabricant har redan kopplingar till Sverige eftersom hans mamma är svenska.  Foto: Rickard Kilström


klar

Artikellänk är kopierad

SÄLJTURNÉ. Innan Myspace hade sin egen videospelare drev de 70 procent av Youtubes trafik. Nu vill de fånga den trafiken själva genom att trappa upp kampen och producera mer lokalt material till Myspace TV.

Därför åkte Europachefen James Fabricant till Stockholm för att träffa svenska produktionsbolag. Enligt honom är de sociala nätverksmöjligheterna det starkaste säljargumentet.– När du hittar en video du gillar så räcker det med ett klick för att du ska ha den på din profilsida.•• Gäller det även hela program?– Javisst, om det finns sådana så fungerar det även för dem. Men än så länge är det mest kortare material.•• Planerar ni att släppa längre tv-program?– Vi är öppna för det längre fram om det fungerar. Allt vi gör är sådant som användarna driver fram. De skriver meddelanden till grundaren Tom med sina önskemål och just nu är efterfrågan störst på kortare klipp.

Men den 23 februari sänder vi ”Danish music awards” live. Det blir ungefär en och en halv timme långt. Där handlar det om att de tror att den publiken har flyttat till nätet, så det borde bli coolt. •• Blir det fler live-sändningar?– Vi har gjort några i USA och Storbritannien förut men det måste vara något speciellt och exklusivt för att det ska passa.•• Har ni tittat på möjligheterna för användarna själva att sända liveklipp?– Det är inget som kommer under de närmaste månaderna, men jag är säker på att det är något vi tänker på och som testas.•• Ni vet ju ganska mycket om era tittare?– Well, vem som helst kan ju se hur många tittare ett program har haft, vad det fått för feedback och kommentarer, eller hur folk delar med sig till varandra. Själva bygger vi upp en större databas över användaraktiviteten, inte bara hur många som tittar, utan vem som tittar och hur mycket de tittar.•• Hur används den informationen?– Det är väldigt värdefullt för oss att förstå vad användarna vill ha och se, men det ligger också i våra partners intresse. De kan till exempel testa ett pilotavsnitt hos oss och direkt få feedback. Annonsörer kan träffa specifika användare.

•• Betalar de extra för användarinformationen?– Nej.

•• Har ni olika reklam beroende på användarna?– Bara så att du inte får samma reklam två gånger, och om du ser på två klipp med reklam så får du ingen reklam i det tredje klippet, vi vill inte reta upp tittarna.•• Vilka svenska produktioner kommer till Myspace?– Vi kan inte avslöja något nu. Vi pratar med många och har fått höra många förslag som vi måste utvärdera och se vad som passar oss bäst. Producenterna kanske har en bra idé men är mer vana vid att producera för tv som är ett mer linjärt medium. Vi vill utnyttja alla funktioner på Myspace där video bara är ett av många kommunikationsmedel.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro