ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sociala medier viktiga för partiernas kampanjer

Thomas Bergsell/TT · 8 Jun 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Samtliga partier finns representerade i sociala medier som Twitter, Facebook och Youtube.

Samtliga partier finns representerade i sociala medier som Twitter, Facebook och Youtube.


klar

Artikellänk är kopierad

Svenska partier tar efter den amerikanske presidenten Barack Obamas framgångsrika kampanjmetoder från presidentvalet i USA. I dag är samtliga partier representerade i sociala medier som Twitter, Facebook och Youtube.- Det är den första valkampanjen där vi ser de här trenderna och det tydligt att Obama har influerat de svenska partierna, säger Krister Wennberg, produktchef på medieanalysföretaget Cision, till TT.Mikrobloggverktyget Twitter, där användarna lägger upp korta meddelanden och länkar, har fått ett stort genomslag under EU-valet, enligt Krister Wennberg. Han tror att betydelsen av att synas i sociala medier kommer att öka inför riksdagsvalet nästa år.- Det här är något som växer för varje vecka som går och det är ett beteende som många har vant sig vid, säger han.Samtliga partier har lagt upp egna kanaler på videotjänsten Youtube där de inför EU-valet presenterade sina kandidater och partiprogram. Facebook, med över 200 miljoner användare, svämmar över av olika grupper som stödjer eller kritiserar partierna. En spridning som kan bli ett problem, tycker Wennberg.- När det finns så många grupper kopplade till varje parti blir det svårt att veta vilken man ska följa, säger han.Piratpartiet lyckades samla sina Facebookanhängare till en grupp och har också varit väldigt framgångsrika med att locka besökare till sin kanal på Youtube. Piratpartiet är efter Socialdemokraterna det största partiet på videosajten i antal kanalvisningar.Inför valet 2006 lyftes bloggandet fram som en viktig megafon för partierna. Twitter och Facebook ger en snabbare och textmässigt kortare kontakt med väljarna.Kommer partiernas bloggande att ersättas av Twittrande?- Bloggen har inte minskat i betydelse. Snarare är det så att man har fått ytterligare ett verktyg i Twitter att länka och driva trafik till sin blogg, säger Krister Wennberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Thomas Bergsell/TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro