ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sök jobb – men skippa stressen

Kristian Borglund · 17 Jun 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Alla Bergenwall, 32, vet hur det är att inte få jobb trots anstängningar. Hon gick arbetslös i över ett år. Men till slut fick hon napp. I dag är hon fast anställd på Skatteverket.

Alla Bergenwall, 32, vet hur det är att inte få jobb trots anstängningar. Hon gick arbetslös i över ett år. Men till slut fick hon napp. I dag är hon fast anställd på Skatteverket. Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

Att söka jobb efter jobb i veckor och månader kan ta hårt på psyket. Men det går att minska stressen. Expertens råd: "Håll ångan uppe".

Jobbstressen drabbar i princip alla som mot sin vilja svävar i ovisshet inför framtiden.– Att inte få napp i sina ansträngningar gör att man hänger i luften. Även välutbildade människor är inne i den här smeten nu. Det är många som mår ­dåligt av känslan att inte ha kontroll, säger karriärcoachen Charlotte Hågård på Newstart och författare till ”Jobbsökarboken”.

En av de saker som plågar arbetssökande mest är att ingen tycks vilja ha deras kunskaper och erfarenheter, menar hon.

Alla Bergenwall, 32, i Göteborg känner igen sig.Hon gick arbetslös i ett år och fyra månader innan hon nyligen fick napp.– Värst är ovissheten att man inte vet hur länge det kommer att dröja innan man får jobb. Efter ett tag började jag ­ifrågasätta mig själv: Duger jag? Vad är det för fel på mig?.

Väldigt få företag gav ens respons på hennes ansökningar.– Jag skickade hundratals ansökningar, men bara ett fåtal gav besked, inte ens ”tack för din ansökan”. Det var väldigt frustrerande.

När hon till slut fick jobb, en fast heltidsanställning på Skatteverket, visste glädjen inga gränser:– Det var overkligt. Det var 443 sökande på två platser. Jag hade börjat förlora hoppet.

Minska stressen

1. Håll ångan uppe. Att varje dag utföra de aktiviteter du i förväg har bestämt dig för att göra minskar jobbsökarstressen. Ställ frågorna: ”Vad har jag kontroll över?” och ”Vad har jag inte kontroll över?” Fokusera helt på det du kan påverka, som hur många samtal du ringer per vecka.

2. Möt dina rädslor. Inse att du konfronterar rädslor varje dag. Att vara abetssökande är att oavbrutet sätta sig i en situation där du kan bli avvisad och inte har kontroll över resultatet. Se det som att du tränar upp din Att möta rädslor-muskel, den har du nytta av hela livet.Vårda relationerna

3. Vårda relationerna. När det är tufft i karriären behöver du något i tillvaron som ger balans och stabilitet. Förstör inte relationen med din partner genom att varje dag låta honom/henne vara slaskhink för din jobbsökarstress.

Källa: "Jobbsökarboken" av Charlotte Hågård

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro