ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Som domedag på Tivoli – i bästa fall

Jonas Cullberg · 31 Jul 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Artist: KornSkiva: (ingen titel) (Virgin/EMI)Betyg: ••Korn berättar två helt olika historier på den här namnlösa åttonde skivan. Den ena inleder skivan med intro och förstaspår, hoppar över ett par låtar, fortsätter på 7 och 8, hoppar över ett par till och avslutas i sista. Det är den historien som är någorlunda intressant – den lyckas vara krypande men ändå teatralisk och ger en känsla av domedag på tivoli under mörka himlar, vilket i och för sig inte är helt originellt, men den historien hänger åtminstone samman. Eller skulle ha gjort, om inte Korn envisats med att försöka fylla hålen med en helt annan historia, den tråkiga om kraftlös gammal numetal och kinkiga emopojkband.Någon borde ha gått fram hårdare med rödpennan och gjort en kortare skiva. Eller, tja, bättre låtar.

Värdig uppföljare med tunga beats

Artist: CommonSkiva: Finding forever (Good Music/Geffen)Betyg: ••••

Plattor som den här påminner mig om varför jag snöade in på genren. Det här är skön, melodiös hiphop med tunga beats. Texterna är bra, även om alla inte når upp till Commons vanliga nivå. ”Finding forever” är inte lika bra som klassikern ”Be”, men Common och producenten Kanye West har skapat en värdig efterföljare och ett riktigt bra album.

Gubbrap om den gamla goda tiden

Artist: KRS One & Marley Marl Skiva: Hip hop lives (KRS Records) Betyg: •••

KRS One är numera över 40 och har varit med ett tag, något han ideligen påpekar. Det är mycket snack om den gamla goda tiden. Och visst, han gör oldschool-hiphop som är rätt sällsynt i dag, men allt var faktiskt inte bättre förr. I stället för att leka bitter och sur gubbe borde han koncentrera sig på det han gör bäst, nämligen rappa.

Mörkt och funkig Medelhavspshiphop

Artist: Oh No Skiva: Dr No’s oxperiment (Stones Throw/Border) Betyg: ••••

Hiphop-producenten Oh No gillar att gräva fram obskyra samplingar – ”Dr No’s oxperiment” bygger helt på turkisk, grekisk och libanesisk 70-talsrock. Det hade kunnat bli kitsch av alltihop, men i Oh Nos händer förvandlas den gamla Medelhavspsykedelian till mörk och blytungt funkig instrumentalhiphop.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Cullberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro